en Meny close
home Zoom
Jeg er student keyboard_arrow_down
Jeg er lærer keyboard_arrow_down
Jeg er gjesteforeleser keyboard_arrow_down
Zoom som møteverktøy keyboard_arrow_down
Zoom til forskning keyboard_arrow_down
Ofte stilte spørsmål keyboard_arrow_down
Opplæringsmanualer keyboard_arrow_down
Nye Funksjoner keyboard_arrow_down
Innholdexpand_more

Zoom som møteverktøy

Hva gjør jeg?

Zoom møteverktøy

Før møtet starter

Laste ned Zoom klient

Last ned Zoom Client for Meetings direkte fra usn.zoom.us/download
Last ned kun via denne lenken.

Desktop Client - Download

Etter nedlasting finner du den i programvarelisten: 

For PC: 

Zoom på pc

 

  1. Trykk på startknappen. 
  2. Programvarer er sortert alfabetisk. Skroll ned til Z. 
  3. Trykk på Zoom-knappen. 

For Mac:

skjermbilde zoom på Mac

 

  1. Trykk på Launchpad. 
  2. Trykk på Zoom-knappen. 

Merk: I innstillingene i klienten kan du velge at klienten skal starte automatisk når du logger på maskinen. Det kan være nyttig hvis du bruker Zoom ofte. 

Logge på én gang via FEIDE for å aktivere USN-lisensen

Fire skjermbilder for å logge på Zoom-konto steg for steg

  1. Etter nedlasting av Zoom-klienten vil det komme et Sign in-alternativ
  2. Velg SSO som står for Single Sign On (FEIDE innlogging).
  3. Skriv usn som Company Domain.
  4. Logg inn med din normale FEIDE-pålogging.
    Om nødvendig, finn fram til "Universitetet i Sørøst-Norge" for riktig tilhørighet.

Automatisk spørsmål switch apps
 

Etter at brukeren blir autentisert får du forespørsel om å åpne koblingen videre i nettleseren. Det skal bekreftes.

Din klient ser sånn ut:

Skjermbilde av hvordan Zoom klienten ser ut

 

  • Klienten vil huske påloggingen til neste gang hvis du ikke logger ut av klienten manuelt. Da slipper du å logge inn med FEIDE flere ganger på maskinen din. 
  • Du kan være logget på Zoom på én datamaskin, ett nettbrett og en telefon om gangen. Hvis du logger deg på en ekstra enhet mens du er logget inn på en annen enhet av samme type, blir du logget av automatisk på den første enheten.
Planlegge et Zoom-møte via Outlook
  • Om du ikke har lastet ned Outlook Add-in:
    1. Hvis Microsoft Outlook er åpen, avslutt programmet.
    2. Last ned Microsoft Outlook Add-in fra Zoom Download Center.
       
  • Planlegging Zoom Meeting i Microsoft Outlook:

Windows

  1. Start Microsoft Outlook Kalender og trykk Schedule a meeting:
     Zoom i Outlook
     
  2. Velg møteinnstillinger* og trykk Save:
    Zoom i Outlook
     
  3. Velg kalenderinnstillinger og trykk Send:
    Zoom i Outlook

 

* Møteinnstillinger:

  • Meeting ID: Anbefalt å velge "Generate Automatically".
  • Security: 
    • Passcode: Passcode er obligatorisk ved USN. Den kan ikke fjernes, men kan redigeres om ønskelig. Koden blir innbakt i lenken. Deltakerne trenger ikke skrive Passcode manuelt.
    • Waiting Room: Deltakere må vente i venterom til host slipper dem inn om den er valgt.
    • Only authenticated users can join: Deltakere må logge seg på Zoom via SSO (FEIDE) for å få lov til å være med møtet.
  • Encription:
    • Enhanced Encription: Din krypteringsnøkkel lagres på sky.
    • End-to-end Encription: Din krypteringsnøkkel lagres lokalt. Ingen andre kan få det, ikke engang Zoom.
  • Video: Du kan velge om Host/Deltakere skal komme inn i møte med webkamera på eller av. Alle har mulighet til å slå av/på når de er på møte.
  • Audio: Compter Audio.
  • Advanced Options:
    • Allow Participants to join anytime: La deltakerne bli med på møtet før Host blir med. Hvis deaktivert, kan deltakere bare bli med etter at Host har startet møtet.
    • Mute participants upon entry: Slå av mikrofonen for alle deltakere automatisk når de blir med i møtet. Host kontrollerer om deltakerne får lov til å slå på mikrofonen eller.
    • Include invite link in location field: Ved å huke den av, blir møtelenken innført i plassering feltet.
    • Insert Zoom meeting invitation above existig text: Om du velger den, plasseres Zoom-invitasjons tekstblokk (inkl. Link, Meeting ID, Passcode m.m.) over all eksisterende tekst som allerede er i kalenderhendelsen. ​​​​
      Om du ikke velger den, plasseres Zoom-invitasjons tekstblokk under all eksisterende teksten. 
      Uansett vil den eksisterende teksten i hendelsen ikke bli endret eller slettet på noen måte.
      • Select a language for meeting invitation: Du kan velge invitasjonsspråket (norsk er dessverre ikke inkludert ennå).
    • Approve or block entry for users from spesific countries/regions: Ved behov kan du:
      • Tillate bare deltakere fra et eller flere utvalgte land.
      • Blokkere deltakere fra et eller flere utvalgte land.
    • Alternative Hosts: Velg Alternative Hosts og tillatt dem til å legge til eller redigere Polls ved behov.
      • Allow alternative hosts to add or edit polls: ​​​​Du kan gi Polls redigeringsrettighet til alternative hosts.

​​​​​​

macOS

  1. Start Microsoft Outlook kalender og trykk Ny Hendelse:
    Zoom i Outlook
     
  2. For å planlegge et møte trykk på tre prikker, velg Zoom og etterpå "+Add a New Meeting":
    Zoom i Outlook

    Merk: Første gang må du logge deg på. Den skal huskes etterpå:
    Zoom i Outlook
     
  3. Velg kalenderinnstillinger:
    Zoom i Outlook
     
  4. Møteinnstillinger** er på Default. Du kan redigere dem ved behov. Trykk på tre prikker, velg Zoom og etterpå Settings:
    Zoom i Outlook

    For eksempel om du ikke vil ha Waiting Room kan du fjerne den og trykke på Update:
    Zoom i Outlook
    ​​​​

** Møteinnstillinger:

  • Meeting ID: Anbefalt å velge "Generate Automatically", ikke Personal Meeting ID (PMI).
  • Security: 
    • Passcode: Passcode er obligatorisk ved USN. Den kan ikke fjernes, men kan redigeres om ønskelig. Koden blir innbakt i lenken. Deltakerne trenger ikke skrive Passcode manuelt.
    • Waiting Room: Deltakere må vente i venterom til host slipper dem inn om den er valgt.
    • Only authenticated users can join: Deltakere må logge seg på Zoom via SSO (FEIDE) for å få lov til å være med møtet.
  • Encription:
    • Enhanced Encription: Din krypteringsnøkkel lagres på sky.
    • End-to-end Encription: Din krypteringsnøkkel lagres lokalt. Ingen andre kan få det, ikke engang Zoom.
  • Video: Du kan velge om Host/Deltakere skal komme inn i møte med webkamera på eller av. Alle har mulighet til å slå av/på når de er på møte.
  • Audio: Velg alltid Compter Audio.
  • Advanced Options: Trykk Show
    • Allow Participants to join anytime:  La deltakerne bli med på møtet før Host blir med. Hvis deaktivert, kan deltakere bare bli med etter at Host har startet møtet.
    • Mute participants upon entry: Slå av mikrofonen for alle deltakere automatisk når de blir med i møtet. Host kontrollerer om deltakerne får lov til å slå på mikrofonen eller.
    • Insert Zoom meeting invitation above existig text: Om du velger den, plasseres Zoom-invitasjons tekstblokk (inkl. Link, Meeting ID, Passcode m.m.) over all eksisterende tekst som allerede er i kalenderhendelsen. ​​​​
      Om du ikke velger den, plasseres Zoom-invitasjons tekstblokk under all eksisterende teksten. 
      Uansett vil den eksisterende teksten i hendelsen ikke bli endret eller slettet på noen måte.
    • Approve or block entry for users from spesific countries/regions: Ved behov kan du:
      • Tillate bare deltakere fra et eller flere utvalgte land.
      • Blokkere deltakere fra et eller flere utvalgte land.
    • Include invite link in location field: Ved å huke den av, blir møtelenken innført i plassering feltet.
    • Select a language for meeting invitation: Du kan velge invitasjonsspråket (norsk er dessverre ikke inkludert ennå).
    • Alternative Hosts: Velg Alternative Hosts og tillatt dem til å legge til eller redigere Polls ved behov.
      • Allow alternative hosts to add or edit polls: ​​​​Du kan gi Polls redigeringsrettighet til alternative hosts.
Kobling Outlook- og Zoom møter
  1. Open Zoom klient og velg «Add a calendar»:
    Koble Klient til Outlook
     
  2. Velg «Office 365»:
    Koble Klient til Outlook
     
  3. Velg «Authorize with OAuth 2.0».
    Velg så «Authorize»:
    Koble Klient til Outlook
     
  4. Logg inn i Office 365:
    Koble Klient til Outlook
    Husk: <brukernavn>@usn.no (ikke epost) og vanlig passord.
     
  5. Trykk «Accept»:
    Koble Klient til Outlook
    Merk: Etter koblingen, når du planlegger et møte, får du opp en popup-vindu som spør om du vil importere dette møtet i din Outlook calender.
    kalender_kobling
     
  6. Restart klient og du vil se kalenderen din i klienten
    Koble Klient til Outlook

    Merk: Under «Meetings» i den øverste menyen vil du se en full kalendervisning:
    Koble Klient til Outlook
Bruke Zoom Channel til å samarbeide internt og eksternt
  • Channels er best egnet for langsiktige prosjekter eller team, siden de er opprettet med et navn, en kanaladministrator og kan være private eller offentlige.
    • Private kanaler kan ikke søkes etter og finnes av brukere som ikke allerede er medlem av kanalen. Nåværende medlemmer må legge til flere medlemmer for å gi dem tilgang.
    • Offentlige kanaler er søkbare og tilgjengelige for alle medlemmer av en konto, og trenger ingen spesiell invitasjon for å bli med.
  • Channels er også flotte for teams kunngjøringer. Du kan la muligheten at alle deltakere kunne skrive i Channel eller angi at spesifikke medlemmer skal ha muligheten til å legge ut, mens alle andre bare kan se og reagere på meldinger.
    • Fordeler:
      • kommunisere muntlig og skriftlig.
      • gi øyeblikkelige meldinger.
      • feste en viktig beskjed øverst i meldinger.
      • stille spørsmål/svar om prosjektet som er synlig for alle medlemmer.
      • beholde historikken. Alle kan komme tilbake og lese på nytt ved behov.
      • ha et Zoom-møte når som helst uten behov for oppretting møte hver gang.
      • m.m.

I møtet

Bruke verktøylinje i nettmøte som Host

​​​​​​Host Verktøylinje

  • Mute/Unmute: Slå på og av mikrofonen.
    • Lydkontroller (klikk på ^  ved siden av mute/unmute) lar deg endre mikrofonen og høyttaleren, teste høytaler og mikrofon, og få tilgang til alle lydinnstillingene.
      Merk: Bruk følgende hurtigtaster for mute/unmute. 
      • Windows: Alt + A
      • Mac: Shift + Command + A
      • ​​​​​I tilleg kan du holde ned mellomromtast på tastaturen for midlertidig mute/unmute.
  • Start/Stop Video: Slå kameraet av og på.
    • Videokontroller (klikk på ^ ved siden av start/stop video) lar deg endre kamera, velge videofilter (f. eks. USN-logo) eller uskarp/virtuell bakgrunn , og få tilgang til alle videoinnstillinger.
  • Security: 
    • Lock Meeting: Host kan låse møtet, men husk, om noen da blir kastet ut pga. problem med internettilkobling kan ikke vedkommende komme inn igjen i møtet før Host låser opp rommet på nytt.
    • Enable Waiting Room: Host kan aktivere venterom mens møtet pågår. Alle som møter opp nåifra havner seg i venterom. Host/Co-host må slippe dem inn ved å trykke på Admit.
    • Hide Profile Pictures: Ved Stop video vises profilbilde for de som har lastet opp et bilde på forhånd. Host har mulighet til å skjule det også.
    • Allow participants to: Host kan gi/ta ... rettighet til/fra Participants. 
      • Start video
      • Unmute Themselves
      • Rename Themselves
      • Chat
      • Share Screen
      • Suspend Participant Activities: Du kan suspendere deltakeraktiviteter.
  • Participants: Se hvem som er med i møtet. 
    • Når du klikker på ^  ved siden av Participants kan du invitere noen til møtet eller kopiere møtelenken til å sende videre via e-post m.m. 
      Les mer
  • Chat: Chat med deltakere og Host.
    • Når du klikker på ^  ved siden av Chat kan du aktivere/deaktivere Chat Previews.​​​​
      Les mer
  • Share Screen: I utgangspunktet kan alle deltakere dele skjerm i Zoom, med mindre Host (møteansvarlig) har bestemt noe annet.
    • Når du klikker på ^  ved siden av Share Screen kan du velge innstillinger: hvem kan dele, hvor mange kan dele m.m.
      Les mer
  • Polls/Quizzes: Host kan lage Polls/Quizzes både i Meetng og på forhånd. Host/Co-host kan åpne Polls/Quizzes på møtet.
    Les mer
  • Record: Som Host kan du ta opptak av møtet/undervisning, eller gi tillatelse til at andre kan ta opptak.
    Les mer
  • Reactions: Gi en emoji tilbakemelding på skjermen.
    • Når du klikker på ^  ved siden av Reactions kan du aktivere/deaktivere Hand Gestures. F. eks. om det er aktivert og du rekker opp hånden foran kemera, kommer ikonen på bilde.
  • Whiteboards: Del en Whiteboard som er laget utenfor Meeting.
    • Ved å klikke på ^ ved siden av Whiteboards kan du velge hvem kan dele.
      Les mer
  • More:
    • Start Focus Mode: Host/Co-host kan stille inn slik at deltakerne ikke ser hverandre.
      Les Mer
  • End: Dersom du er Host kan du avslutte møtet for all deltakerne, eller forlate møtet og gi Host-rollen videre til en av de andre deltakerne. 
Bruke verktøylinje i nettmøte som Participant

Participant verktøylinje​​​​

Mute/Unmute: Slå på og av mikrofonen.

  • Lydkontroller (klikk på ^  ved siden av mute/unmute) lar deg endre mikrofonen og høyttaleren, teste høytaler og mikrofon, og få tilgang til alle lydinnstillingene.
    Merk: Bruk følgende hurtigtaster for mute/unmute. 
    • Windows: Alt + A
    • Mac: Shift + Command + A
    • ​​​​​I tilleg kan du holde ned mellomromtast på tastaturen for midlertidig mute/unmute.
  • Start/Stop Video: Slå kameraet av og på.
    • Videokontroller (klikk på ^ ved siden av start/stop video) lar deg endre kamera, velge videofilter (f. eks. USN-logo) eller uskarp/virtuell bakgrunn , og få tilgang til alle videoinnstillinger.
  • Participants: Se hvem som er med i møtet. 
  • Chat: Du kan chatte med deltakere og Host ved behov.
    Les mer om chat i Zoom
  • Share Screen: I utgangspunktet kan alle deltakere dele skjerm i Zoom, med mindre Host (møteansvarlig) har bestemt noe annet.
    Les mer om skjermdeling i Zoom.
  • Record: Ta opptak av møtet. Host må tillate deg til å ta opp. Les mer om opptak i Zoom.
  • Reactions: Gi en emoji tilbakemelding på skjermen.
    • Når du klikker på ^  ved siden av Reactions kan du aktivere/deaktivere Hand Gestures. F. eks. om det er aktivert og du rekker opp hånden foran kemera, kommer ikonen på bilde.
  • Leave Meeting: Forlat møtet mens det fortsetter for de andre deltakerne.

Nyttige lenker

Roller og Rettigheter
Ta opptak av møte
Bruke Breakout Rooms
Bruke Polls/Quizzes