en Meny close

Hybrid undervisning og tilrettelegging

Hybrid undervisning forstås som undervisning i sanntid der studentgrupper møtes til samme undervisningsøkt på ulike måter. Som oftest betyr det at noen studenter deltar fra undervisningsrom og noen via internett (eventuelt via et annet undervisningsrom).

Illustrasjon av fire personer rundt et bord og en person på en TV-skjerm

Når bruker du hybrid undervisning?

Primært vil det være to situasjoner hvor du som underviser må benytte hybrid undervisning:

  • Underviser er til stede i undervisningsrommet mens noen studenter deltar via nettløsning.
  • Underviser er til stede via nettet mens noen studenter er i undervisningsrommet. Undervisning i denne situasjonen er avhengig av at underviser allierer seg med noen som kan bistå med teknisk oppkobling i undervisningsrommet.

 

Undervisning i USN våren 2022


Våren 2022 ønsker USN at undervisningen skal være fysisk. Det vil som regel være studenter som ikke kan møte fysisk på grunn av pandemien. Her er viktige ting å tenke på for å kunne tilgjengeliggjøre undervisning til de som ikke kan møte fysisk ved hjelp av enkel streaming.
 

  • Når du viser noe på lerret i et fysisk rom, så start et Zoom-møte på din maskin og del skjermen. Husk å duplisere skjerm (ikke utvid). Dermed ser de studentene som følger undervisning på nett, det samme som de studentene som er fysisk i rommet.
  • Du må også sende lyd fra rommet og ut i Zoom-møtet, slik at Zoom-deltakerne hører det du sier. Lydenheten (trådløst headset, Jabra bordmikrofon og liknende) må kobles til din datamaskin.
  • Test at det tekniske fungerer, at både lyd og skjermbilde vises i forkant. Gjør dette i god tid i forkant av undervisningsøkten. Sjekk gjerne med studentene på nett underveis at lyd er ok.
  • Dersom det kommer spørsmål fra klasserommet, så må du gjenta spørsmålet slik at de på Zoom hører spørsmålet.
  • Dersom det kommer innspill via Zoom, så må du fange opp dette. Sjekk for eksempel chat ved jevne mellomrom.
  • Du kan også velge å gjøre opptak av undervisningen ved å trykke på record-knappen i Zoom. Det er best å gjøre opptak på din bærbar PC. Om du tar opp på klasse-PC må du huske å kopiere filen til senere bruk. Filen ligger i denne PCen>Dokumenter>Zoom. Etter at undervisningen er ferdig, vil Zoom prosessere en videofil som blir ganske stor. Den må du lagre på din maskin og deretter laste opp i Panopto (eller Mediasite). MERK: Du trenger ikke gjøre opptak, men kan gjøre det om du vil.
  • For mer hjelp til Zoom, se ressursen Zoom - jeg er lærer
  • For mer hjelp til opptak, se ressursen GDPR og Medieopptak

 

Oppsummert: For å gjennomføre en slik enkel streaming trenger du en lydenhet med mikrofon som er koblet på din maskin, og du må dele skjermbilde og lyd via Zoom. Utover det kan du undervise som normalt.
 
Bruker du tavle eller har andre former for undervisning, er det nødvendig å gjøre andre grep. Les nedenfor for forslag, eller ta kontakt med edu@usn.no for støtte til hva du kan gjøre, eller IT-support for teknisk støtte og problemløsning på it-support@usn.no eller 31008200.

Tekniske anbefalinger

Hybrid undervisning krever litt mer av deg som underviser i form av teknikk og tilrettelegging. Dersom du vet at du skal ha hybridundervisning bør du forsøke å booke et nettklasserom. USN har flere slike på hver campus. Disse rommene er tilrettelagt for å undervise på nett, med video og lyd/trådløs mikrofon og bordmikrofoner tilgjengelig i undervisningsrommet. Når du underviser fra et nettklasserom anbefales det at du benytter det utstyret som er oppsatt i rommet.  Dersom det ikke lar seg gjøre å booke et av disse rommene er det lurt å ta med webkamera og headset, eller egen laptop.  Da vil du kunne sette opp utstyret slik at kameraet kan vise deg eller klasserommet (eller begge deler), og du vil ha god lyd. Ved en slik løsning bør du i størst mulig grad befinne deg ved maskinen, og ikke bevege deg rundt i rommet (slik du vil kunne med trådløse mikrofoner). Grunnen til dette er at du måvære nær mikrofonen for at nettstudentene skal høre. 

Undervisningsøkten må kjøres gjennom et videokonferanseverktøy. På USN benytter vi Zoom til dette formålet. Alle studenter og ansatte har Zoom-bruker, og det finnes gode ressurser på hvordan man kommer i gang. Når du kjører en undervisningsøkt gjennom Zoom er det noen ting du bør være oppmerksom på. Dersom du deler egen skjerm med campusstudenter er det viktig å huske at det campusstudentene ser i undervisningen ikke er det samme som det nettstudenten ser, om underviser deler sin egen skjerm. Nettstudenten ser til enhver tid kun det du velger å dele, mens campusstudenten ser lerret, tavle, nettstudentene (om du deler deltakerbildene), etc. 

Hybrid undervisning fra nettundervisningsrom

På alle campus på USN finnes det nettundervisningsrom – rom som er egnet til undervisning på nett utstyrt med kamera, mikrofoner og lydanlegg som er koblet til stasjonær PC. Man logger seg da inn på PC-en i undervisningsrommet, starter zoom og sjekker at lyd og bilde i zoom er riktig. Utstyr på nettundervisningsrom fungerer kun med stasjonær PC i rommet, ved bruk av egen bærbar PC blir lyd og videobildet ikke tilgjengelig.

Hybrid undervisning fra vanlig klasserom

 

Pedagogiske anbefalinger

Hybridundervisning kan være utfordrende ettersom du skal holde fokus på campusstudenter, nettstudenter og teknikken samtidig. Det er viktig at du planlegger økta godt. 

Kommunikasjon: Lag en tydelig forventningsavklaring og del denne med studentene. Dersom denne formen for undervisning er ny kan det være nok å konsentrere seg om presentasjonen og det tekniske i Zoom, og samle opp spørsmål til etter presentasjonen. Eventuelt kan du gi beskjed om at du tar pauser i presentasjonen etter en gitt tid/tema, og tar spørsmål da.

Som en følge av at man som underviser skal forholde seg til studenter på forskjellige steder kan det fort skje at en gruppe opplever å bli nedprioritert, selv om man er bevisst på å ikke gjøre dette. En måte å begrense dette på kan være å legge til rette for studentaktivitet.  


Studentaktiv læring: Finn studentaktivitet som kan inkludere både campusstudenten og nettstudenten. Dersom du kjører gruppeaktiviteter så forsøk å dele nettstudentene inn i grupper i breakout rooms, mens campusstudentene jobber i grupper i undervisningsrommet. Dersom aktiviteten innebærer korte diskusjoner med sidemannen så kan det enkleste være å be nettstudenten reflektere over det samme spørsmålet. Vurder alltid om begge grupper får et godt utbytte av aktiviteten du legger opp til. Prøv å tenke løsninger hvor du får det beste også ut av å ha den digitale muligheten. Studentresponssystemer som for eksempel Mentimeter vil kunne være interessante og nyttige for begge grupper i læringsøkten, og en fin mulighet for avbrekk og studentaktivitet. Det samme gjelder for bruk av Padlet for korte samarbeidsøkter og tilbakemeldingsmuligheter og interaksjon med studentene, eller “Polls” som er et verktøy innebygget i Zoom.

Tips til hybridundervisning

  • Det kan være krevende å holde fokus på chat og klasserom samtidig. Dersom du er ny til denne formen for undervisning kan det være en idé å gi beskjed til studentene om at du samler opp spørsmål til etter din presentasjon, ev. tar en pause for å svare på spørsmål.  
  • Forventningsavklaringer er viktig. Gjør det tydelig, eller diskuter med studentene hvordan undervisningen skal foregå. For eksempel om det er greit eller ikke med chat samtidig med at du foreleser, om det forventes at alle skal ha på kamera, når det skal være åpent for interaksjon og dialog, etc. 
  • Når studentene først kommer til campus er det viktig å utnytte den merverdien dette gir. Det kan innebære økte interaksjon med studentene, mulighet for deg som underviser til å bruke tid på oppklaring og refleksjon etc.  
  • Forsøk å legge til rette for studentaktivitet som inkluderer både nettstudenten og klasseromsstudenten. Det kan være avbrekk med korte spørringer ved hjelp av "polls" (som er et verktøy i Zoom), Padlet, Mentimeter eller andre ting.
  • Gi tydelige beskjeder til studentene som følger undervisningen på nett dersom du forlater skjermen og beveger deg rundt i klasserommet. Det kan bety å gi beskjed om at du vil gå litt rundt mens studentene jobber, men at du vil følge med på chatten også. 
  • Gjenta spørsmål slik at alle kan høre. 

 

Ressurser