Hva er Virtuell Utveksling / COIL?
Collaborative Online International Learning (COIL), eller virtuell utveksling (Virtual Exchange), er en læringsdesign som bringer elementer av internasjonalt samarbeid i emnet ditt. COIL er fokusert på samarbeid mellom studenter på tvers av institusjoner og kulturer.
Undervisere jobber tett sammen for å forberede og gjennomføre en COIL-modul i sine emner. Studentene får muligheten til å utvikle sin interkulturelle kompetanse, mens de jobber med konkrete oppgaver i et flerkulturelt team.
Designe et COIL-kurs
Det er vanligvis fem faser i en COIL-modul:
Før COIL: forberede studentene
Før klassene møtes, er det avgjørende å gi nok informasjon til studentene. Forklar tidlig hvorfor du har valgt et COIL-format, dets fordeler og læringsutbytte.
Snakk med studentene dine om forventninger, deres bekymringer og gå gjennom praktiske detaljer med dem. Tanken er å forberede studentene dine slik at de blir 'på' fra første COIL-møte.
Se Doscher & Rubin (2022: 188)
Introduksjon / Icebreaker
Icebreakers og andre små sosiale aktiviteter vil gi studentene tid til å bli kjent med hverandre og verktøyene dere skal bruke. Denne første kontakten vil være grunnlaget for deres fremtidige samarbeid, så sørg for at de har mange muligheter til å utveksle på en trygg og strukturert måte.
Les mer om å relasjonsbygging på nett her.
Se Doscher & Rubin (2022: 189)
Engasjere studentene / Sammenligningsfase
Når studentene har møtt gjennom icebreakers, kan de begynne å samarbeide i grupper. Start med noen mindre aktiviteter, hvor studentene kan dele om hjemlandet og måten de er vant til å jobbe på. Ved å sammenligne sine synsmåter på universitetsarbeid, vil gruppemedlemmene begynne å organisere teamet og samarbeidsreglene: når og hvor de treffes, teamroller, hvordan de kan kontaktes, og så videre.
Som underviser kan du forberede stillasaktiviteter som vil hjelpe studentene i gang og forsikre at de diskutere disse tematikkene.
Se Doscher & Rubin (2022: 189)
Samarbeid
Dette er problemløsningsfasen. Studentene jobber i grupper med en konkret oppgave. Husk å legge til rette for godt samarbeid og ha jevnlige sjekkpunkter med studentene dine for å løse potensielle kommunikasjons- og samarbeidsproblemer så tidlig som mulig. Du kan for eksempel sette av undervisningstid til å diskutere med studentene hva som går bra og gi dem plass til å uttrykke eventuelle frustasjoner.
Noen grupper vil kreve lite støtte fra deg, andre kan møte interkulturelle utfordringer og trenge innspill fra sine respektive lærere for å fortsette samarbeidet.
Se Doscher & Rubin (2022: 189)
Refleksjon / Konklusjon
Når studentene er ferdige med gruppeoppgaven, kan de presentere resultatet for alle gruppene.
Sett også av litt tid for erfaringsdeling mellom studenter om det å jobbe i en COIL-modul: først alle sammen, deretter bare med studentene dine. Studentene kan også skrive individuelle refleksjonsnotater, kanskje veiledet av noen spørsmål om læring, interkulturell kommunikasjon, og så videre.
Denne debrief-fasen er viktig for at studentene skal bearbeide opplevelsen og det de har lært av den.
Se Doscher & Rubin (2022: 189)
Mer informasjon om kursdesign kommer i 2024. I mellomtiden, sjekk gjerne ressursene nederst på denne siden.
Suksessfaktorer for et COIL-prosjekt
Godt samarbeid mellom undervisere i forkant og under COIL-undervisning er sentral for å lykkes. Før du utvikler din idé til en COIL-modul, husk å bruke god tid for å bli kjent med dine samarbeidspartner og deres kontekst. Denne malen kan støtte dine første samtaler med en potensiel partner.
Andre suksessfaktorer:
- Felles læringsutbytte
- Tidlig og tydelig kommunikasjon med studentene
- Lignende eller balansert forventninger og kriterier mellom klassene (studiepoeng, obligatorisk eller frivillig deltakelse, med karakter eller ikke, ...)
Trenger du en partner til din COIL?
Gjennom universitetsalliansen European Digital UniverCity (EDUC) inngår USNs studenter og tilsette i et akademisk nettverk med 8 universiteter. Det er enkelt å finne samarbeidspartner for ditt COIL-prosjekt. Les mer på USN EDUC sine sider eller ta kontakt med Kine Korsmo.
Ressurser
-
Template for first meeting(s) with potential partners, utviklet av USN eDU.
-
Rubin, J., & Guth, S. (2022). The guide to COIL virtual exchange : implementing, growing, and sustaining collaborative online international learning. Stylus Publishing, LLC. (tilgjengelig på USN Biblioteket)
-
Collaborative Online International Learning (COIL), University of Minnesota.
-
The COIL workbook, developed by the CEHD (Univeristy of Minnesota)
-
What is COIL?, developed by The SUNY COIL center (The State University of New-York)
-
Doscher, S., & Rubin, J. (2022). Introduction to what instructors and support staff need to know about COIL Virtual Exchange. In J. Rubin & S. Guth (Eds.), The guide to COIL virtual exchange: Implementing, growing, and sustaining collaborative online international learning (pp. 187–199). Stylus Publishing, LLC.