Overordnet formål
eDU skal fremme utdanningskvalitet, digitalisering og innovasjon i læring, undervisning, og vurdering ved USN. eDU retter sin aktivitet mot både studenter og ansatte.
Selve mandatet kan deles inn i følgende seks hovedpunkter.
Samarbeid og strategiarbeid
- eDU bistår faglig ledelse i USN med rådgivning og støtte i strategiske beslutninger relatert til digitalisering og utdanningskvalitet.
- eDU samarbeider med DUIT og andre enheter om digitaliseringsarbeidet i USN.
- eDU skal være brobygger mellom miljøer i USN og bidra til erfaringsdeling.
- eDU skal bidra i tverrfaglig samarbeid i USN og i sektoren.
- eDU skal initiere og bidra i nettverk for erfaringsdeling, primært internt i USN men også eksternt når det er naturlig.
- eDU bidrar i viktig sektorarbeid for å fremme kvalitet og god anvendelse av digitale løsninger i undervisning, læring og vurdering.
- eDU er en aktiv deltaker i utformingen av universitetets langtidsstrategi for utdanning.
- eDU koordinerer sin aktivitet med øvrige enheter i USN som jobber med utdanningskvalitet og i tråd med USN sine strategier og satsninger.
Veiledning, støtte og opplæring for ansatte
- eDU har ansvar for organisering og gjennomføring av det UH-pedagogiske tilbudet i USN.
- eDU veileder i spørsmål knyttet til læring, undervisning og vurdering.
- eDU bidrar i redesign av studieprogram og emner. Dette innebærer å støtte ansatte i å utvikle gjennomtenkte læringsdesign og gode læringsopplevelser.
- eDU gir veiledning til ansatte innenfor medieproduksjon, slik at de blir i stand til å lage egne medieproduksjoner av god kvalitet.
- eDU bidrar i problemløsning i bruk av læringsplattformer og læringsverktøy.
- eDU organiserer opplæring i relevante og aktuelle temaer i form av webinarer, seminarer og andre arrangementer, og tilgjengeliggjør nyttige asynkrone ressurser for ansatte og studenter.
Utvikling
- eDU skal lede og bidra i utviklingsarbeider i USN for å fremme innovative, forskningsbaserte læringsdesign og undervisningsmetoder.
- eDU kan bidra med støtte i andre utviklingsarbeider i USN selv om det faller utenfor kjerneområdet til eDU. Dette forutsetter frikjøp av eDU sin kapasitet og kompetanse.
- eDU setter fokus på trender og aktuelle metoder, peker på muligheter og fallgruver, eksempelvis KI.
- Utvikling innebærer uttesting, pilotering og implementering.
- Utvikling skal være forankret i behov i organisasjonen, strategiske satsninger, trendanalyser og/eller forskning på pedagogikk, læring og digitalisering.
- eDU bidrar i forsknings- og utviklingsarbeider innenfor områder som digitalisering og universitetspedagogikk.
Medieproduksjon
- eDU er bemannet for å lage medieproduksjoner til bruk i undervisning.
- Ved ledig kapasitet kan eDU bidra med medieproduksjoner i arrangementer, for eksempel streaming, forskningsformidling, markedsføring og liknende.
- eDU låner ut relevant AV-utstyr til ansatte og studenter i forbindelse med undervisnings- og forskningsaktivitet, og forvalter en viss mengde AV-utstyr.
Sikre et helhetlig, godt og moderne læringsmiljø
- eDU har administrativt ansvar for sentrale læringsplattformer i USN, med fokus på sikkerhet, kvalitet og lav sårbarhet. Læringsplattformene er virksomhetskritiske.
- Det skal være god dialog mellom eDU og andre enheter som har systemansvar i USN, slik at brukeropplevelsen for ansatte og studenter blir god.
- eDU jobber for videreutvikling og forvaltning av porteføljen innenfor læringsverktøy. Det innebærer også initiering av og bidrag i uttesting av relevante tjenester og programvare samt utfasing av foreldede løsninger.
Studenters læring
- eDU bidrar i å støtte studenters læring, øke studiekvalitet og redusere frafall, for eksempel med omfattende tiltak som OLA-ordningen.
- eDU bidrar i utvikling av asynkrone ressurser som støtter opp under studenters læring.
- eDU støtter studenter i utvalgte problemstillinger med læringsplattformene i USN.
Hvordan jobber eDU?
eDU er utviklingsorientert og jobber i tett dialog med fagmiljøene. eDU skal ha spisskompetanse om læring i en digital tid og ta utgangspunkt i forskningsbasert praksis der det er mulig.
eDU har tverrfaglig kompetanse. De ansatte har god pedagogisk forståelse og digital kompetanse. eDU har ansatte i både teknisk-administrative og vitenskapelige stillinger, en kombinasjon som er sentral for tjenestene eDU tilbyr.