Hva er kollektiv veiledning?
Kollektiv Akademisk Veiledning kjennetegnes ved at studenter som arbeider med individuelle oppgaver samles i mindre grupper og veiledes i fellesskap. I løpet av et emne møter studentene jevnlig en eller to veiledere per gruppe, og møtene kan være både fysiske og digitale. Sentrale virkemidler i Kollektiv Akademisk Veiledning er at både veileder og studentene gir og mottar tilbakemeldinger (også digitalt), veileder hverandre, driver en felles akademisk dialog og agerer som opponenter for hverandre.
I motsetning til gruppeveiledning, hvor studentene skriver på den samme oppgave, er kollektiv veiledning altså fellesmøter med studenter som skriver på ulike oppgaver.
Hvorfor kollektiv veiledning?
Tradisjonelt foregår veiledning av bachelorprosjekter og masteroppgaver som individuell veiledning. men dette fører til flere utfordringer:
- Veiledning er en av de mest ressurskrevende læringsaktivitetene i høyere utdanning
- Flere studenter skal veiledes i takt med økt studentopptak
- Studentene etterspør mer og bedre veiledning (NOKUT rapport 2022)
- Forskningen viser at læringspotensialet i individuel veiledning sjeldent utnyttes fullt ut. Mange veiledere opplever at studentene deres ikke har tilstrekkelig eierskap til egne prosjekter, og at studentene i veiledningsmøtene passivt venter på at veilederen som ekspert skal gi ‘fasitsvar’
Kollektiv veiledning er en innovativ veiledningspraksis som har vist seg å være spesielt egnet for å fremme studentaktiv læring, øke studentenes fremdrift i skriveprosessen og skape en mer effektiv og systematisk organisering av veiledningen.
Hva er fordelene og utfordringene med kollektiv veiledning?
Ifølge forskningen gir kollektiv veiledning flere fordeler:
FORDELER FOR VEILEDEREN |
FORDELER FOR STUDENTENE |
---|---|
|
|
For både veiledere og studenter som er vant til individuell veiledning, kan overgangen til å jobbe mer kollektivt være en kulturendring. Studentene kan spesielt ha utfordringer med å se verdien av å bruke tid på andres prosjekter når de allerede har mye å gjøre med sitt eget. I utgangspunktet foretrekker de tilbakemelding fra veilederen fordi veilederen er definert som den med størst faglig kompetanse. På samme måte kan veiledere oppleve det som en utfordring å overbevise studentene om verdien av tilbakemeldinger fra medstudenter. Se spesifikke tips for å håndtere disse utfordringene her.
UTFORDRING FOR VEILEDEREN |
UTFORDRINGER FOR STUDENTENE |
---|---|
|
|
I denne videoen (9 minutter) forteller fire masteroppgavestudenter om sine erfaringer med å delta i en kollektiv veiledningsprosess på et dansk universitet:
Trenger du støtte?
Hvis du ønsker å prøve kollektiv veiledning, kan du:
- Se våre tips and triks for å komme i gang her
- Få sparring ved å ta kontakt til Gitte Wichmann-Hansen, som er tilknyttet USN som fagekspert på prosjektet Kollektiv Akademisk Veiledning - en studentaktiv læringsform (KAV)
- Les mer under ressurser
Ressurser
Bøker om kollektiv akademisk veiledning
- Nexø Jensen, H. (2015). Opgave- og skrivevejledning i klynger. Håndbog for undervisere og vejledere på videregående uddannelser. Forlaget Samfundslitteratur.
- Nordentoft, H.M., Hvass, H., & Mariager Anderson, K. (2019). Kollektiv Akademisk Vejledning Fra forskning til praksis. Aarhus Universitetsforlag.
- Rienecker, L., Wichmann-Hansen, G., & Jørgensen, P.S. (2019). God vejledning af specialer, bacheloropgaver og projekter. Forlaget Samfundslitteratur. Se kapitel 15: ”Kollektiv vejledning” s. 197-206
Online bok
- Nordentoft, H.M., Mariager-Anderson, K., & Smedegaard, A. (2016). Kollektiv akademisk vejledning. En introduktion, DPU, AU
Forskningsbaserte artikler om kollektiv veiledning
- Agné, H., & Mörkenstam, U. (2018) Should first-year doctoral students be supervised collectively or individually? Effects on thesis completion and time to completion. Higher Education Research & Development, 37(4), 669-682
- Dysthe, O., Samara, A., & Westrheim, K. (2006). Multivoiced supervision of Master’s students: a case study of alternative supervision practices in higher education. Studies in Higher Education, 31(3): 299-318
- Hyldegård, J. S., & Jensen, H. N. (2020). Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 15(29), 87–104.
- Niclasen, J. (2016). Klyngevejledning af specialestuderende. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(21), 177–186.
- Nordentoft, H.M., Thomsen, R., & Wichmann-Hansen, G. (2013). Collective academic supervision: a model for participation and learning in higher education. Higher Education, 65(5): 581–93
- Thomsen, R., & Nordentoft, H.M. (2012). Kollektiv akademisk vejledning: et bud på en ændret organisering af vejledningen på universitetet. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 7(12), 106-116.
- Wichmann-Hansen, G., Thomsen, R., & Nordentoft, H.M. (2015). Challenges in Collective Academic Supervision: supervisors’ experiences from a Master Programme in Guidance and Counselling. Higher Education, 70(1): 19-33.
- Wichmann-Hansen, G., Jensen, T.W., & O’Toole, M.S. (2020) ”Den varme stol”. En model for peer-feedback i kollektiv vejledning. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 28, 71-85
Øvrige ressurser