Forskjellen mellom Zoom Meeting og Zoom Webinar
- "Zoom Webinar" og "Zoom Meetings" er to forskjellige verktøy.
- Et Webinar kan kjøres både via "Zoom Webinar" og "Zoom Meetings".
- Funksjon forskjeller:
Funksjonalitet Meeting Webinar Roller - Host og co-host
- Participant
- Host og co-host
- Panelist
- Attendee
Lyddeling - Alle deltakere kan dempe/oppheve demping av sin egen lyd.
- Host kan dempe/be om å oppheve demping av deltakere.
- Host kan stille inn slik at alle deltakere er dempet ved inngang.
- Kun Host og Panelists kan dempe/oppheve demping av sin egen lyd.
- Deltakere blir med kun i lyttemodus*.
- Host kan slå på lyden for én eller flere deltakere.
Videodeling Alle deltakere Hosts og Panelists Skjermdeling ✔ ✔ Kapasitet Opptil 300 med vanlig lisens, opptil 500 med Large Meeting lisens. Opptil 1000 Deltakerliste Synlig for alle deltakere Synlig for Host og Panelist E-postpåminnelser - Hvis registrering er aktivert Chatt In-meeting chat Webinar chat Møtereaksjoner ✔ Kun Raise Hand Q&A - ✔ Filtransfer ✔ ✔ Whiteboard ✔ ✔ Annotation ✔ ✔ Avstemning Polling for meetings Polling for webinars Undersøkelser Surveys for meetings Surveys for webinars Direktestrømming Facebook, YouTube, Workplace by Facebook, Custom Streaming Service Facebook, YouTube, Workplace by Facebook, Custom Streaming Service Registrering Registration for meetings Registration for webinars Closed captioning ✔ ✔ Recording ✔ ✔ Breakout Rooms ✔ - Practice session - ✔ Venterom ✔ - Krev passord for å bli med ✔ ✔ *Hvis Webinar Host eller Co-host aktiverer "Allow to talk" for en deltaker, vil vedkommende kunne aktivere mikrofonen sin, samt dempe og slå den på selv.
-
Trenger du Large Meeting-lisens (500) eller Webinar-lisens (1000). Kontakt edu@usn.no
Webinarroller og rettigheter
- Host eier webinarlisensen og har kontroll over planlegging og oppsett av webinaret, samt hvem som skal ha rettigheter til å dele video og lyd. Host kan også tildele Alternative Hosts som vil ha samme Host-kontroller.
- Host kan legge til en Co-host som backup for å hjelpe til med å kjøre og overvåke webinarøkten. Co-host har samme tillatelser som Host bortsett fra planlegging og oppsett av webinaret.
- Host kan invitere Panelists. Panelists er fullverdige deltakere på webinaret. De har tilgang til de fleste Host-kontroller, inkludert deling av innhold, video og lyd og visning av deltakerlisten.
- Attendees kan bli med på webinaret i lytte- og view-only mode ved å bruke en lenke som deles av Host eller fra registreringssiden.
Planlegge webinar i USN Zoom nettportal
- Logg på https://usn.zoom.us og velg Webinars i den venstre menyen.
Om du ikke ser den i menyen har du ikke webinarlisensen. Kontakt edu@usn.no om du behøver lisensen. - Klikk "+Schedule a webinar"
- Velg webinarinnstilinger* og trykk Save.
* Webinarinnstillinger:
-
Topic: Velg et beskrivende navn.
-
Add Description: Valgfritt
-
- When: Velg dato og klokkeslett.
- Duration: Varigheten er veiledende. Møtet stoppes ikke før du avslutter den.
- Time Zone: Oslo
- Recurring Webinar: Du kan lage et gjentakende webinar (Ikke anbefalt).
- Recurrence: Velg gjentakelsen.
- Repeat every: Velg intervallet.
- Occurs on: Hvilke(n) ukedag(er) vil du ha disse gjentakende webinarer?
- End Date: Du kan velge enten en sluttedato eller antall gjentakelser.
- Recurring Webinar: Du kan lage et gjentakende webinar (Ikke anbefalt).
- Registration: Ved å huke av skal deltakere registrere seg for å være med.
Merk: Om du velger Recurring webinar får du tre valg til registrering:- Deltakere registrerer seg én gang og kan delta på alle begivenhetene.
- Deltakere må registrere seg for hver begivenhet for å delta.
- Deltakere registrerer seg én gang og kan velge en eller flere begivenheter å delta.
- Authentication: Ved å huke av må Penelists/deltakere, kun de som er pålogget i Zoom via SSO (FEIDE) kan bli med webinaret.
- Require panelist to authenticate to join: Panelists må logge på sine USN Zoom konto via SSO (FEIDE).
- Require attendees
- Passcode: Du kan ikke fjerne coden, men du kan bytte den. Passcode blir innbakt i lenken og deltakerne trenger ikke å skrive koden manuelt.
-
Video: Du kan velge om Host/Panelists kommer inn i møte med videoen av/på når de blir med i møtet.
Merk: Deltakere skal ikke ha videoen på i webinar. -
Audio: Computer Audio.
-
Options:
-
Q&A: Du kan slå på/av Q&A. Spørsmål og svar-funksjonen (Q&A) for webinarer lar deltakerne stille spørsmål under webinaret, og Panelists, Co-hosts og Host kan svare på spørsmålene deres. Eventuelt kan deltakerne svare på og stemme opp hverandres spørsmål.
-
Enable Practice Session: Du kan bruke treningsøkten dagene før selve webinaret. Du kan starte treningsøkten, broadcaste og avslutte arrangementet timer eller dager før den planlagte datoen, uten å påvirke din evne til å starte webinaret på den faktiske startdatoen/tidspunktet.
-
Enable Host control of panelist appearance: Hosts kan bruke Webinar Session Branding for å ha mer kontroll over sesjonens utseende, for eksempel hvordan Panlelists vises til deltakerne. Hosts kan tilpasse hva deltakerne ser ved å laste opp et bakgrunnsbilde bak videoflisene, angi den virtuelle bakgrunnen for alle Panelists og gi digitale navnemerker for Panelists.
- Approve or block entry for users from spesific countries/regions: Ved behov kan du:
- Tillate bare deltakere fra et eller flere utvalgte land.
- Blokkere deltakere fra et eller flere utvalgte land.
-
- Alternative Hosts: Du kan velge én eller flere alternative Hosts. Den som starter møtet blir Host og andre blir Co-Host.
-
Allow alternative hosts to add or edit polls: Du kan gi Polls redigeringsrettighet til alternative hosts.
-
Ved å velge noen innstillinger dukker det opp nye valgmuligheter. F.eks. om du velger "Recurring Weinar" og etterpå "Required Registration" vil det komme nye valg:
-
-
- Når webinaret er planlagt og lagret kommer det opp nye valgmuligheter nederst i siden:
- Start this Webinar.
- Edit: Du kan redigere webinarinnstillinger ved behov.
- Save as Template: Du kan lagre disse innstillingene som en webinarmal.
- Convert this Webinar to a Meeting: Ved konvertering vil alternativer som Q&A, registreringrapport osv. bli slettet.
- Under dem står det flere innstillinger::
- Invitations: Du kan invitere Panelists, redigere invitasjonsbrevet m.m.
- Lenken til webinaret og invitasjonsbrevet ligger under Invitations.
- Email Settings: Du kan velge e-post språk, e-post mottaker m.m.
- Branding: Du kan sette opp USN logo på invitasjonsbrevet m.m.
- Polls/Quizzes: Du kan lage Polls/Quizzes til ditt webinar.
- Q&A: Du kan redigere Q&A innstillinger.
- Invitations: Du kan invitere Panelists, redigere invitasjonsbrevet m.m.
Administrer webinarinvitasjoner og registrering
Når du planlegger et webinar kan du trykke på den i webinarlisten. Nederst i sida finner du en ny meny:
- Invitations: Du kan:
- Invitere Panelists
- Invitere deltakere
- Registrrering innstillinger
- Administrere deltakere
- Email Settings: Du kan redigere e-post innstillinger
- Branding: Du kan velge tittel til registrering, logo m.m.
- Polls/Quizzes: Du kan lage Polls/Quizzes til ditt webinar.
- Q&A: Du kan redigere innstillinger til Q&A i ditt webinar.
Video veiledning (på engelsk):
Begrensninger
- Et pågående webinar avsluttes etter 48 timer.
- Det er ikke mulig for hver Zoom-bruker å planlegge to webinarer som går samtidig.
- Det er ikke mulig for hver Zoom-bruker å planlegge ett webinar og ett møte som går samtidig.
Webinar-lisens
Om du behøver webinarlisensen, kontakt edu@usn.no
Oppsette Tidtaker (Timer) til Webinar
Windows/macOS klient
- Logg på Zoom klient.
- Klikk på profilbildet ditt og klikk deretter Settings .
- På General-fanen merker du av for Show Meeting Timer.
Merk: På versjoner lavere enn 5.13.0 heter denne innstillingen Show my meeting duration/Show my Connected Time.
Etter at denne innstillingen er aktivert, hver gang du starter eller blir med i et møte eller webinar, vil Meeting Timer vises i øvre høyre hjørne av møteskjermen.
Switch timers
Hvis du vil bytte til en annen timer, kan du enkelt gjøre dette under møtet eller webinaret.
- Klikk på pil ned-ikonet ved siden av tidtakeren.
Tidtakeralternativene vises. - Velg Time Remaining eller Meeting Duration.
Om du deler skjermen din, vises tidtakerne under kontrollene for deleskjermen:
Hvis du starter et uplanlagt, øyeblikkelig møte (The Personal Meeting), vil Meeting Timer som standard være varighetstidtakeren, som viser hvor lang tid som har gått siden du ble med i møtet. Klokken viser en annen verdi for hver møtedeltaker, avhengig av når de ble med:
iOS/Android App
-
Logg på Zoom-mobilappen.
-
Trykk på More nederst til høyre.
- Trykk Meetings.
- I General-delen huker du av Show My Conneted Time til å aktivere den.
Etter at denne innstillingen er aktivert, hver gang du starter eller blir med på et møte eller webinar, vil den tilkoblede tiden vises under Meeting ID hvis du ikke deler.
Konvertere Zoom Meeting til Zoom Webinar
Ved konvertering fra møte til webinar forblir registrerings-URLen den samme, de som allerede har registrert seg kan fortsatt bli med med samme lenke som før, og møteinnstillinger og påmeldte vil også bli overført til webinaret.
- Logg på USN Zoom nettportal.
- Klikk på Meetings i navigasjonsmenyen til venstre.
- Klikk på navnet på møtet du vil konvertere til et webinar.
- Rull ned og klikk på koblingen Convert this Meeting to a Webinar, plassert til høyre for alternativene Start, Edit, Delete og Save as Template.
- Bekreft at du vil konvertere dette møtet til et webinar ved å klikke på Convert.
Gjenopprette slettede webinarer
Om du sletter et webinar og du ombestemmer deg kan du gjennopprette det inntil 7 dager:
- Logg deg på USN Zoom nettportal.
- Trykk Webinars i den venstre menyen.
- Trykk Recently Deleted:
- Recently deleted side åpnes med listen ove slettede webinarer i de siste 7 dager. Velg webinaret du vil gjennopprette og klikk Recover:
- Du kan finne igjen møtet under Webinars.