en Meny close
home Zoom
Jeg er student keyboard_arrow_down
Jeg er lærer keyboard_arrow_down
Jeg er gjesteforeleser keyboard_arrow_down
Zoom som møteverktøy keyboard_arrow_down
Zoom til forskning keyboard_arrow_down
Ofte stilte spørsmål keyboard_arrow_down
Opplæringsmanualer keyboard_arrow_down
Nye Funksjoner keyboard_arrow_down
Innholdexpand_more

In-Meeting Chat

I en Zoom Meeting ligger chat knappen i In-Meeting Controls, Klikk den til å starte chatten:
Chat_InMeetingknappe

Chatte mellom Host og deltakerne
  • Alt som er skrevet til "Everyone" blir synlig for alle i møtet. De som kommer forsinket inn i møtet, vil ikke se tidligere meldinger i chatten.
    • Som Host/Co-host, kan du i tillegg skrive melding til enkeltdeltakere ogsåSkal du chatte med enkeltdeltakere i møtet, trykk på "Everyone". Da åpnes navnet til alle deltakere, og velg én deltaker.
    • Som deltaker kan du i tillegg skrive melding til Host/Co-hostSkal du chatte med Host/Co-host i møtet, trykk på "Everyone" rett over tekstfeltet og velg navnet til Host/Co-host.
      Chat In-Meeting everyone

 

Husk: Blanding av felles chat og private chat kan bli forvirrende og man kan plutselig sende chatten til en feil person/gruppe. Vi fraråder blanding av chatter.
 

Chat Verktøylinje

chat_InMeeting_verktoy

  1. Format: Du kan formatere din chat tekst.
  2. Skjermbilde: Du kan ta skjermbilde av et område i din skjerm, annotere på den og del i chatten:
    chat_InMeeting_verktoyvisning_skjermbilde
       1- Tegn løs linje.
      2- Tegn pil.
      3- Tegn firkant.
      4- Tegn sirkel.
      5- Skriv tekst.
      6: Save skjermbildet med annoteringer på.
      7: Angre din siste tegning.
      8: Avlys
      9: Når du trykker Capture blir skjermbildet med annoteringer limet inn i chatboksen. Du kan trykke Enter til å publisere den i chatten, eller slette den og ikke sende den om du ombestemmer deg.
  3. Fildeling: Du kan dele én eller flere fil med andre:
     chat_InMeeting_verktoyvisning_Fildeling
    Merk: Kun de som er til stede i møtet når filen deles, vil se den. Når møtet er over, blir filen slettet fra Zoom.
  4. Emojies: Send emojier i chatten.
  5. More: 
    1. Hos/Co-host kan lagre chatt. I tilleg kan de gi/ta chattrettighet til deltakere.
      chat In Meeting tilgang.
    2. Deltakere får kun et valg: Save Chat. De kan også lagre chatten.
       

​​​​​Chatt melding verktøylinje:

Ved å bevege musepekeren over chatt meldinger dukker det opp nye valg:
chat_InMeeting_reply_tools

  1. Svar denne meldingen.
  2. Klikk på en emoji for å legge den til meldingen.
  3. Klikk ... for flere valg.
    • Copy: Når møtet er over slettes chatten. Du kan kopiere den du skal ha før møtet sluttes.
    • Quote: Du kan sitere én eller flere bestemt(e) melding(er). 
    • Delete: Du kan slette meldingen om du ombestemmer deg.
      • Host/Co-host kan slette både sine meldinger og de andre sine meldinger.
      • Participants kan slette kun sine meldinger. 
        chat_InMeeting_reply_tools

 

 

Team Chat utenfor Meeting

Chatt i Klient

En-til-en chatt

Slik begynner du å sende meldinger med én eller flere Zoom-brukere:

  1. Logg på Zoom Client.
  2. Klikk på Teamchat-fanen.
    Chatt i Klient
    1. Klikk på det nye chat-ikonet.
    2. Det åpnes New Chat i listen til venstre.
    3. Under New Chat kan du se de siste chatt du har hatt. Om den du vil prate med står i listen, klikk på navnet. Deres chatt historien dukker opp. Fortsett å chatte der.
    4. Skrive navnet til Zoom-kontakten du ønsker å chatte med.
      Legg til flere navn eller e-postadresser ved behov.
      Merk: Når du starter chatt dukker opp et nytt verktøylinje i område 4:
      Klient
      1. Stjernemerk kontakten om du vil ha dhen lett tilgjengelig.
      2. Flytt kontakten til en mappe om du vil samle flere i en mappe.
      3. Start video/audio samtalen med kontakten.
        Merk: Møte som standard er med video. Du kan trykke den lille pilen ved siden av kamera ikonet og slår den av. Om du gjør det blir den avslått til alle Team Chat framover til du slår den på igjen.
      4. Navnet til kontakten.
      5. Åpn chatten i et nytt vindu.
      6. På More Actions har du:
        • Add members: Legge til én eller flere kontakt(er) i dette samtalet.
        • Search in Chat: Søke i chatt historien.
        • PROFILE INFO: E-posten til kontakten.
        • MORE OPTIONS: 
          • Notify me When Available
          • Add to Auto Answer Group
          • Block Contact
          • Clear Chat History
    5. Når du begynner å skrive kommer forslagene opp. Velg den riktige personen.
    6. Skriv din melding i tekstfeltet.
    7. Chatt verktøyslinje:
      a) Format: Du kan formatere din chatt tekst.
      b) Emojies: Du kan sende emojier i chatten.
      c) Fildeling: Du kan dele én eller flere fil(er) med de andre.
      d) Skjermbilde: Du kan ta skjermbilde av et område i din skjerm, annotere på den og del i chatten:
      chat_InMeeting_verktoyvisning_skjermbilde
         1- Tegn løs linje.
        2- Tegn pil.
        3- Tegn firkant.
        4- Tegn sirkel.
        5- Skriv tekst.
        6: Lagre skjermbildet med annoteringer på.
        7: Angre din siste annotering.
        8: Avlys
       

      9: Når du trykker Capture blir skjermbildet med annoteringer limet inn i chatboksen.

      e) Voice Message: Du kan legge igjen talemelding. 
      f) Video Message: Du kan legge igjen videomelding.
      g) Code: Du kan lage kodebit.
      h) More: Du kan tilpasse chatt varktøyslinje.
    8. Trykk til å sende chatten.
      Alternativ: trykk på Enter-tasten.

Chatt melding verktøylinje:

Ved å bevege musepekeren over chatt meldinger dukker det opp nye valg:
chatt i klient

  1. Svar denne meldingen.
  2. Klikk på en emoji for å legge den til meldingen.
  3. Klikk ... for flere valg.
    • Mark as Unread
    • Follow Message
    • Share Message
    • Copy
    • Quote
      Merk: for dine meldinger får du i tillegg "Delete" valg.

Team Chat Status ikoner:
Team Chat icons

Channels
  • Channels er best egnet for langsiktige prosjekter eller team, siden de er opprettet med et navn, en kanaladministrator og kan være private eller offentlige.
    • Private kanaler kan ikke søkes etter og finnes av brukere som ikke allerede er medlem av kanalen. Nåværende medlemmer må legge til flere medlemmer for å gi dem tilgang.
    • Offentlige kanaler er søkbare og tilgjengelige for alle medlemmer av en konto, og trenger ingen spesiell invitasjon for å bli med.
  • Channels er også flotte for teams kunngjøringer. Du kan la muligheten at alle deltakere kunne skrive i Channel eller angi at spesifikke medlemmer skal ha muligheten til å legge ut, mens alle andre bare kan se og reagere på meldinger.
    • Fordeler:
      • kommunisere muntlig og skriftlig.
      • gi øyeblikkelige meldinger.
      • feste en viktig beskjed øverst i meldinger.
      • stille spørsmål/svar om prosjektet som er synlig for alle medlemmer.
      • beholde historikken. Alle kan komme tilbake og lese på nytt ved behov.
      • ha et Zoom-møte når som helst uten behov for oppretting møte hver gang.
      • m.m.
Opprette en Channel

Slik lager du en kanal i Zoom-klient:

  1. Logg på Zoom Client.
  2. Klikk på Teamchat-fanen.
  3. Klikk tre prikker ved siden av Channels og velg Create a Channel:
    Channel i klient
     
  4. Velg kanalinnstillinger og til slutt trykk Create Channel:
    Channel i klient
     
  5. kanalverktøylinje:
    Channel i klient
    1. Kanalsnavn.
    2. Alle kanaler du er medlem i ligger i menyen.
      • #Hashtag foran navnet viser at kanaken er offentlig.
      • Låsen foran navnet viser at kanalen er privat.
    3. Topp verktøylinje:
      I) Star Channel: Om du stjernemerke en kanal flytter den til under Starred i den venstre menyen.
      II) Move to folder: Du kan lage en mappe og samle flere kanaler i denne mappen eller flytte denne kanalen til en eksisterende mappe:
      Channel i klient
      III) Member list: Utforsk denne kanalen:
      Channel i klient
           A- Om du er Owner kan du velge et navn eller bytte nåværende navn.
           B- Søk i kanalen.
           C- Se medlemsliste.
           D- Mention grupper for bruk i denne kanalen vil vises her. Kun Channels Owner og administratorer kan opprette mention grupper. Alle medlemmer kan legge til eller fjerne seg selv.
           E- Pinned-melding historikken vises her.
           F- Slå på/av varling om nye meldinger, svarer osv.
           G- Under More Options kan du rediger kanalen, bytte Owner, slette chatt historikken og slette selve kanalen.
           H- Forlatt kanalen
      IV) Videochatt med​​ medlemmer: Om du trykker den, blir alle medlemmer oppringt. De som svarer kan ha gruppe videochatt.
      V) Nytt vindu: Åpne kanalen i et nytt vindu.
    4. Skriv din melding i tekstfeltet.
    5. Chatt verktøyslinje:
      a) Format: Du kan formatere din chatt tekst.
      b) Emojies: Send emojier i chatten.
      c) Fildeling: Du kan dele én eller flere fil(er) med de andre.
      d) Skjermbilde: Du kan ta skjermbilde av et område i din skjerm, annotere på den og del i chatten:
      chat_InMeeting_verktoyvisning_skjermbilde
         1- Tegn løs linje.
        2- Tegn pil.
        3- Tegn firkant.
        4- Tegn sirkel.
        5- Skriv tekst.
        6: Lagre skjermbildet med annoteringer på.
        7: Angre din siste annotering.
        8: Avlys
       

      9: Når du trykker Capture blir skjermbildet med annoteringer limet inn i chatboksen.

      f) Voice Message: Du kan legge igjen talemelding. 
      g) Video Message: Du kan legge igjen videomelding.
      h) Code: Du kan lage kodebit.
      i) More: Du kan tilpasse chatt varktøyslinje.
    6. Trykk til å sende chatten.
      Alternativ: trykk på Enter-tasten.

Chatt melding verktøylinje:

Ved å bevege musepekeren over chatt meldinger dukker det opp nye valg:
chatt i klient

  1. Svar denne meldingen.
  2. Klikk på en emoji for å legge den til meldingen.
  3. Klikk ... for flere valg.
    • Mark as Read/Unread
    • Follow/Unfollow Message
    • Share Message
    • Copy
    • Quote
    • Pin for Everyone
      Merk: for dine meldinger får du i tillegg "Delete Message" valg.