en Meny close

Hva betyr kunstig intelligens for læring?

Hva betyr kunstig intelligens og ChatGPT for deg som underviser? Hvordan kan vi bruke kunstig intelligens til undervisning, læring og vurdering på en konstruktiv måte?

Bilde generert av KI-billedmotoren DALL-E, etter instruksjonen "A robot typing on a keyboard in front of a big PC, digital art".
Bilde generert av KI-billedmotoren DALL-E, etter instruksjonen "A robot typing on a keyboard in front of a big PC, digital art".

Aktuelt våren 2024

Regler for eksamen vår 2023 er fortsatt aktuelle

Se nyhetssak på min.usn.no med presiseringer om eksamen og ChatGPT.

KI-Chat på USN

Studenter:

Ansatte:

Hvorfor er det viktig for meg å kjenne til chatboter som ChatGPT? 

Teknologien har kommet for å bli.

Vi må skjønne hva KI klarer og hva den ikke klarer. Generativ KI-chat er et verktøy, og gir ikke læring i seg selv.

Hva må jeg gjøre som underviser? 

Mange som allerede har testet ut teknologien, har oppdaget ulike sider ved KI-chat-er. Hva betyr det for deg i ditt fag?  

Helt konkret forslag: Mat inn forrige semesters eksamensoppgave i Sikt-KI-chat og se hva du får til svar.

Se gjerne ressursen A Teacher's prompt guide to ChatGPT aligned with what works best utviklet av St. Josephs College of Engineering. Husk å bytte ut ChatGPT med Sikt-KI-chat

Du bør også informere studentene om presisering av regler for fusk og kunstig intelligens, som er referert til over.

Hva er KI?

Kunstig intelligens (KI, eller AI på engelsk) er teknologi som prøver etterlikne menneskelig intelligens. KI kan brukes til å forstå tale som vi snakker inn i en mikrofon og oversette det til tekst. KI kan brukes av en robot-plenklipper til å bli stadig bedre til å klippe plenen, basert på hindringer og erfaringer plenklipperen gjør. KI får stadig nye anvendelsesområder. 

Hva er generativ KI og ChatGPT?

Generative språkmodeller som ChatGPT benytter blant annet kunstig intelligens til å føre en dialog. Siden datamodellene er i stadig endring, og den dialogen som pågår med brukeren virker inn på resultatet, vil ikke ChatGPT gi samme svar til to personer som spør om det samme, eller samme svar om du spør om igjen seinere. Dermed er det ikke mulig å etterprøve resultatet fra en samtale med ChatGPT.

ChatGPT lar brukeren stille spørsmål skriftlig, og lager deretter et svar på direkten.

  • Som student (og lærer) har du tilgang til ChatPGT gjennom Sikt-KI-chat, med USN-pålogging.

Kan du stole på ChatPGT?

Mange er overrasket over hvor mye ChatGPT kan svare på, og hvor innholdsrike og presise svarene er. Motoren kan imidlertid også svare feil eller delvis uriktig.

Det kommer av at teknologien bak generativ kunstig intelligens, også kalt store språkmodeller (Large Language Modles, LLM) , ikke er laget primært for å gi riktige svar. Formålet med språkmodellene er å generere språklig presise strukturer med tekst. Faktainformasjon kommer dermed som en "bonus".

Les mer om akkurat dette på DigDir sin infoside om bruk av kunstig intelligens i offentlig sektor.

Ressurser for studenter og ansatte

Det er mye stoff om kunstig intelligens og ChatGPT om dagen. Her samler vi noen utvalgte ressurser.

Hovedressurs for ansatte

Vi anbefaler alle å se nærmere på UiOs ressursside for bruk av KI i undervisning.

Vær oppmerksom på at USN har tilgang til Sikt-KI-chat, og ikke GPT UiO som vises til her.

Hovedressurs for studenter

Vi anbefaler alle å se nærmere på UiOs ressursside for bruk av KI som læringsstøtte.

Vær oppmerksom på at USN har tilgang til Sikt-KI-chat, og ikke GPT UiO som vises til her.

Webinarer på USN

Opptak fra vårsemester 2023

  • Webinar 1: 14. mars
    Professor Morten Goodwin (UiA): Sannheten om kunstig intelligens, og betydning for høyere utdanning.
    Se opptak av webinaret her
  • Webinar 2: 21. mars
    Om KI og konsekvenser for undervisning, læring og vurdering med praktisk(e) eksempler.
    Se opptak av webinaret her
  • Webinar 3: 28. mars
    Tips og triks og eksempler på integrert bruk av Chatgpt.
    Se opptak av webinaret her

Ressurser utenfor USN

PODKASTER

  • Podkast – Teknologi og mennesker | Atea : Den om Chatgpt i skolen: Forby eller elske? Med Sten Ludvigsen, professor i pedagogikk, UiO og Elisabeth Palmgren, tidligere rektor ved Teglverket skole  
Flere podkaster om kunstig intelligens i utdanningen

WEBINARER

Flere webinarer om kunstig intelligens i utdanningen

UNDERVISNINGS-/DISKUSJONSOPPLEGG

Flere opplegg for undervisning/diskusjon

VITENSKAPELIGE ARTIKLER

Flere vitenskapelige artikler om KI og ChatGPT

BLOGG

  • ChatGPT workshop for lecturers
    Oppsummering av en workshop om hva ChatGPT er, hvordan ChatGPT kan brukes i undervisning og hva vi bør spørre ChatGPT om.