Tid for simulering og digitale tvillinger

Det er dessverre tiden for å holde avstand, og den tiden kan komme til å vare. Jeg underviser automatiseringsteknikk og har i mange år lagt opp til praktiske oppgaver i emnene (se figur 1). Det er da fullt av studenter i klasserommene, og jeg flyr rundt og veileder og diskuterer. Det er tett kontakt, og det blir gjerne litt snufsing og nysing etc. etter slike seanser. Mye tyder på at høsten blir annerledes – kanskje neste vår, også. Det er til å snufse av.

Figur 1: Gjesteblogger Finn Aakre Haugen med studenter i klasserommet.

Hva gjør jeg da, som underviser?

Det er tid for tvillinger – digitale! Den digitale tvillingen – et nyord i industrisammenheng, forresten – er i prinsippet en simulator (latin: simulare = etterlikne) i form av et program som kjører på en datamaskin. En digital tvilling kan også inkludere en digital representasjon av den fysiske utformingen, f.eks. et 3D-bilde.