Søknadsfrist og tidsplan
Det er mulig å søke om status som merittert underviser en gang i året. Søknadsfristen er 15.2.
Tidsplanen viser aktivitetene i meritteringsprosessen.
MÅNED |
AKTIVITET |
August |
Utlysing av ny meritteringsrunde Oppdatering av nettsiden om merittering |
September |
Informasjon til fagmiljøene om merittering Webinar – informasjon om ordningen Webinar - søknadsprosessen og søknadserfaringer |
Oktober |
Informasjon til fagmiljøene om merittering Webinar – søknadsskriving I Webinar – søknadsskriving II |
November |
Webinar – «spørretime» søknadsskriving |
Desember |
Oppnevning av vurderingskomité Webinar – «spørretime» søknadsskriving |
Januar |
Webinar – «spørretime» søknadsskriving |
Februar |
Webinar – hvordan sende inn søknad? Søknadsfrist 15.2 Komiteen påbegynner sitt vurderingsarbeid |
Mars |
Komiteen vurderer søknadene |
April |
Komiteen vurderer søknadene Komitémøter – fakultetsvis |
Mai |
27.5 sendes det ut mail til søkerne om hvorvidt de går videre til intervju eller ikke. |
Juni |
Intervjuer gjennomføres 02. og 03.6 Alle søkere får skriftlig tilbakemelding med begrunnelser for komiteens konklusjon innen 13.6. Alle søkere får tilbud om en oppfølgingssamtale |
Kriterier
For å oppnå status som merittert underviser ved USN må følgende kriterier være oppfylt:
1. En merittert underviser har med vekt på studenters læring utviklet sin undervisningskompetanse kvalitativt over tid.
Dette innebærer at søkeren
1.1. har varierte erfaringer fra undervisningsarbeid med studentenes læring i fokus.
1.2. har arbeidet systematisk over tid med å utvikle sin egen undervisning og reflekterer over denne utviklingen.
1.3. arbeider systematisk med tilbakemeldinger fra studenter og eventuelt kollegaer og anvender dem for å videreutvikle undervisning.
1.4. samarbeider om utvikling av undervisning med for eksempel studenter, kollegaer og ledelse og reflekterer over betydningen av slikt samarbeid.
2. En merittert underviser har en vitenskapelig tilnærming til undervisning.
Dette innebærer at søkeren
2.1. jobber utforskende og systematisk med utviklingsarbeid, innovasjon og/eller forskning om undervisning.
2.2. på en systematisk måte prøver ut eller utvikler varierte undervisnings- og vurderingsformer, og eventuelt også læremidler, som støtter studentenes læringsprosesser.
2.3. begrunner og reflekterer over sin måte å løse undervisningsoppgavene på gjennom å anvende relevant forskning og teori om undervisning og læring i høyere utdanning og innenfor eget fagområde.
2.4. formidler kompetanse fra arbeid med undervisning på ulike måter, f.eks. gjennom presentasjoner på konferanser, i rapporter, i tidsskriftartikler eller i interne fora.
3. En merittert underviser er en aktiv pedagogisk bidragsyter i fagmiljøers/institusjonens arbeid med utdanningskvalitet.
Dette innebærer at søkeren
3.1. har initiert, stått sentralt i eller ledet studieplanarbeid, pedagogisk eller fagdidaktisk utviklingsarbeid, studiekvalitetsarbeid eller utredningsarbeid og kan begrunne arbeidets relevans for utdanning.
3.2. deler erfaringer med kollegaer og bidrar aktivt i utvikling av faglige fellesskap om undervisnings- og studiekvalitet i fagmiljøet.
3.3. har en begrunnet plan om fortsatt utvikling av undervisning og videre strategisk arbeid for å heve studiekvaliteten i fagmiljøet.
Formelle krav til søknaden
Du skal levere en skriftlig søknad med vedlegg. Det er følgende formelle krav til søknaden:
- Omfanget av selve søknaden må ikke overstige 7500 ord. Du må selv oppgi antall ord i søknaden. Innholdsfortegnelse, vedleggsliste og litteraturreferanser kommer i tillegg.
- Du kan ha maksimalt 12 vedlegg. Samtlige vedlegg må være referert til og omtalt i søknadsteksten. Det er anledning til å samle uttalelser, attester og bekreftelser til ett vedlegg, men ut over dette, er det ikke anledning til å la ett vedlegg inneholde flere undervedlegg.
- To av vedleggene er obligatoriske:
- En uttalelse fra den lederen som har personalansvar for deg. Her må det bekreftes at lederen stiller seg bak søknaden din. Det er laget en mal for denne uttalelsen som kan benyttes.
- En pedagogisk CV. Det er laget en mal som skal benyttes.
- Søknaden må skrives på norsk (bokmål/nynorsk), svensk, dansk eller engelsk.
Format og struktur
Det er ingen spesifikke krav til format. Du står derfor fritt til å velge det formatet du mener er hensiktsmessig. Du kan for eksempel levere søknaden som et PDF-dokument, en digital mappe eller et nettsted. Grafikk og bilder som har en illustrerende funksjon, kan bygges inn i løpende tekst. Antall lenker (i tillegg til eventuelle lenker i vedlegg i søknadsteksten) bør begrenses. Du står også fritt til å strukturere søknaden slik du ønser, men du må sørge for tydelig å vise hvordan og hvor du oppfyller kritieriene.
Du står også fritt til å strukturere søknaden slik du ønsker, men du må sørge for tydelig å vise hvordan og hvor du oppfyller kriteriene.
Pedagogisk mappe
Status som merittert underviser innebærer en videreutvikling av den utdanningsfaglige basiskompetansen som må dokumenteres ved tilsetting eller opprykk. Godkjenning av dokumentert basiskompetanse er derfor en forutsetning for å kunne søke om status som merittering underviser.
Du skal dokumentere denne kompetansen gjennom en pedagogisk mappe.
Hvis du har fullført universitet- og høgskolepedagogiske kurs/emner tilsvarende minimum 200 timer lager du en pedagogisk mappe som skal inneholde følgende:
- Beskrivelse av læringsutbytte og innhold i fullførte universitet- og høgskolepedagogiske kurs/emner. Dokumentasjon på fullførte kurs/emner skal legges ved mappen.
- Beskrivelse av og refleksjon over egne grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Hvis du ikke har fullført universitetspedagogisk/e kurs tilsvarende minimum 200 timer skal du beskrive og dokumentere din utdanningsfaglige basiskompetanse i en pedagogisk mappe som inneholder
- Oversikt over og beskrivelse av relevante utdanninger, kurs o.l. du har gjennomført.
- Beskrivelse av og refleksjon over hva du vektlegger som underviser forankret i relevant teori og forskning.
- Beskrivelse av og refleksjon over dine grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling som underviser og veileder.
- Beskrivelse av noen læringsaktiviteter, undervisnings- og vurderingsmetoder samt digitale teknologier du har vært tatt i bruk, og hvilke erfaringer du har med bruken av disse.
- Beskrivelse av pedagogisk utviklingsarbeid og erfaring fra utdanningsledelse.
Dokumentasjon i form av attester, evalueringer, rapporter o.l. kan legges ved mappen.
En godkjent pedagogisk mappe er «inngangsbilletten» til å kunne søke om status som merittert underviser. Mappen vurderes av faglig ansvarlig og administrator for meritteringsordningen og skal ikke inngå i de vedleggene som følger søknaden og vurderes av komiteen. Om du ønsker det, er det anledning til å levere mappen innen 1. januar for å få vurdert den utdanningsfaglige basiskompetansen som er en forutsetning for å kunne søke status som merittert underviser. Pedagogisk mappe sendes cecilie.aurvoll@usn.no.
Maler
- Pedagogisk CV: Det er laget en mal pedagogisk CV som skal benyttes av alle søkere.
- Lederuttalelse: Alle søkere skal legge ved en uttalelse fra sin leder. Det er laget en mal for denne uttalelsen. Det er den lederen som har personalansvar for deg som skal skrive uttalelsen.
Webinarer
Gjennom ulike webinarer vil du få informasjon om meritteringsordningen, innblikk i tidligere merittertes erfaring med søknadsarbeidet og tips til søknadsskriving. Du vil også få anledning til å stille konkrete spørsmål og dele erfaringer knyttet til søknadsarbeidet. Webinarene er tenkt som et ledd i å bygge opp faglige fellesskap omkring meritteringsarbeid. Du kan melde deg på webinarene ved å klikke på lenka i webinaroversikten. Søkere anbefales å delta på alle webinarene.
DAG/DATO | KLOKKESLETT | TEMA | ||
---|---|---|---|---|
Tirsdag 3.09.24 | 14.00 – 15.30 | Informasjon om merittering ved USN | ||
Tirsdag 24.09.24 | 14.00 – 15.30 | Søknadsprosessen og søkererfaringer – meritterte undervisere deler sine erfaringer | ||
Tirsdag 15.10.24 | 14.00 – 15.30 |
Søknadsskriving I (tips og gode eksempler) | ||
Torsdag 31.10.24 | 14.00 – 15.30 |
Søknadsskriving II (utfordringer i søknadsprosessen) | ||
Torsdag 21.11.24 | 14.00 – 15.00 |
|
||
Tirsdag 10.12.24 | 14.00 – 15.00 | «Spørretime» søknadsskriving | ||
Torsdag 16.01.25 | 14.00 – 15.00 | «Spørretime» søknadsskriving | ||
Torsdag 06.02.25 | 14.00 – 15.00 | Praktisk om innlevering av søknad |
Tips og ressurser til søknadsarbeidet
- Lag en leserveiledning innledningsvis i søknaden. Her kan du for eksempel få frem hvordan du har bygd opp søknaden og hvilke valg du har tatt og hvorfor.
- Sørg for å lage en struktur som gjør det tydelig både for deg og leseren hvordan og hvor du belyser kriteriene. Det bør ikke overlates til leseren å måtte lete verken i søknaden eller i vedlegg for å finne ut hvor og hvordan du svarer på kriteriene.
- Pass på at alle kriteriene dekkes i selve søknadsteksten og at alle vedleggene omtales i søknaden.
- Søknadsteksten og vedleggene må "snakke sammen". Vedleggene skal dokumentere, bekrefte, underbygge og konkretisere det du beskriver, begrunner og reflekterer over i søknadsteksten.
- En meritteringssøknad er ikke bare en beskrivelse av hva du har gjort og hvordan. Det er nødvendig at du også begrunner og reflekterer og anvender relevant teori og forskning for å belyse det arbeidet du presenterer.
- Tenk over hva du vil inkludere som vedlegg. Hvis du for eksempel vil ha med flere bekreftelser og attester, er det anledning til å samle dem i ett vedlegg slik at du har mange vedlegg tilgjengelig til å dokumentere ditt faglige arbeid. Velg vedlegg som er relevante for søknaden og vis leserne hvorfor de er relevante.
- Du velger selv hvordan du ønsker å dokumentere arbeidet ditt. Så lenge det vedlagte materialet gjøres relevant gjennom at det knyttes til og underbygger søknadsteksten, har du stor valgfrihet når det gjelder type dokumentasjon.
Til slutt noen kontrollspørsmål:
- Når en annen leser søknadsteksten, er den til å forstå?
- Svarer søknadsteksten på alle kriteriene?
- Dokumenterer vedleggene det som fremkommer i søknadsteksten? Knyttes de til søknadsteksten? «Snakker» søknaden og vedleggene godt nok sammen?
- Har du sørget for ikke bare å beskrive, men også begrunne og reflektere over din undervisningsvirksomhet i søknaden?
- Ivaretar søknaden de formelle kravene?
- Er de obligatoriske vedleggene (pedagogisk CV og uttalelse fra leder) med?
- Kan søknadslenken og vedleggene åpnes av andre? Få noen utenfor USN til å sjekke at lenkene er tilgjengelige.
Videoen over er hentet fra et søkerwebinar ved Høgskolen på Vestlandet, hvor Hilde Larsen Damsgaard ble intervjuet, og er klippet slik at kun intervjuet er med.
Innsending av søknaden
Du sender meritteringssøknaden i sin helhet (inkludert vedlegg) via dette elektroniske søknadsskjemaet.
I denne videoen ser du hvordan du kan levere inn søknaden via OneDrive:
Det er også mulig å levere inn søknaden via filsender. Det ser du i videoen her:
Vurderingskomité og vurderingsarbeid
En hovedkomité vurderer alle søknadene. Komiteen består av:
- En intern ansatt med første-/toppkompetanse, fortrinnsvis merittert underviser – leder kommisjonen.
- En ekstern med første-/toppkompetanse og erfaring fra arbeid innenfor universitets- og høyskolepedagogikk/annet arbeid med utdanningskvalitet og/eller meritteringsarbeid.
- En ekstern med førstekompetanse/toppkompetanse som er merittert underviser og/eller har erfaring med meritteringsarbeid.
En studentrepresentant er også tilknyttet hovedkomiteen.
I tillegg kommer:
- En ansatt med førstekompetanse/toppkompetanse, gjerne merittert, fra hvert fakultet. Disse vurderer bare søkere fra eget fakultet.
- Fakultetsrepresentantene har vararepresentanter som trer inn ved inhabilitet.
- En ansatt som er administrator. Vedkommende vurderer ikke søknadene.
Komiteens medlemmer bruker dette skjemaet i vurderingsarbeidet.
Tildeling av status som merittert underviser krever enighet i hovedkomiteen. Det er ikke klagerett på eller tilsvarsrett til komiteens vurdering og konklusjon.
Tilbakemeldingen fra komiteen skal reflektere kriteriene. Ved avslag skal tilbakemeldingen også peke fremover på forbedringsområder.