en Meny close
home Zoom
Jeg er student keyboard_arrow_down
Jeg er lærer keyboard_arrow_down
Jeg er gjesteforeleser keyboard_arrow_down
Zoom som møteverktøy keyboard_arrow_down
Zoom til forskning keyboard_arrow_down
Ofte stilte spørsmål keyboard_arrow_down
Innholdexpand_more

Zoom Webinar

Et Webinar kan kjøres både via "Zoom Webinar" og "Zoom Meetings".

Hva er Zoom Webinar?
  • "Zoom Webinar" og "Zoom Meetings" er to forskjellige verktøy, med noen forskjeller i funksjonene.

  • Et Webinar kan kjøres både via "Zoom Webinar" og "Zoom Meetings". Hvilken er best er opp til webinarbehovet. F. eks. med ZoomWebinar-lisens kan du ha inntil 1000 deltakere og med ZoomMeeting-lisens kan du ha inntil 500 deltakere.
    • Alle USN-brukere (ansatte og studenter) har lisens for inntil 300 deltakere i sine Zoom-møter.
    • Trenger du Large Meeting-lisens (500) eller Webinar-lisens (1000). Kontakt edu@usn.no
Hva er forskjellen mellom Zoom Meeting og Zoom Webinar?
Funksjonalitet Meeting Webinar
Roller
  • Host og co-host
  • Participant

 

  • Host og co-host
  • Panelist
  • Attendee

 

Lyddeling
  • Alle Participants kan dempe/oppheve demping av sin egen lyd.
  • Host kan dempe/be om å oppheve demping av Participants.
  • Host kan stille inn alle Participants til å dempe ved inngang.
  • Kun Host og Panelists kan dempe/oppheve demping av sin egen lyd.
  • Participants blir med i kun lyttemodus.*
  • Host kan slå på lyden for én eller flere Participants.
Videodeling Alle Participants Hosts og Panelists
Skjermdeling
Kapasitet Opptil 300 med vanlig lisens, opptil 500 med Large Meeting lisens. Opptil 1000
Deltakerliste Synlig for alle Participants Synlig for Host og Panelist
E-postpåminnelser - Hvis registrering er aktivert
Chatt In-meeting chat Webinar chat
Møtereaksjoner Kun Raise Hand
Q&A -
Filtransfer
Whiteboard
Annotation
Avstemning Polling for meetings Polling for webinars
Undersøkelser Surveys for meetings Surveys for webinars
Direktestrømming Facebook, YouTube, Workplace by Facebook, Custom Streaming Service Facebook, YouTube, Workplace by Facebook, Custom Streaming Service
Registrering Registration for meetings Registration for webinars
Closed captioning
Recording
Breakout Rooms -
Practice session -
Venterom -
Krev passord for å bli med

 

*Merk: Hvis Webinar Host eller Co-host aktiverer Allow to talk for en Participant, vil vedkommende kunne aktivere mikrofonen sin, samt dempe og slå på dem selv.

Webinar roller og rettigheter
  • Host eier webinarlisensen og har mest kontroll over webinaret i hvordan det planlegges, hvordan den er satt opp, hvem som kan dele video og lyd, hvem som inviteres til å lytte og lære og hvilke funksjoner som er tilgjengelig. Host kan også tildele Alternative Hosts som vil ha samme Host-kontroller.
  • Host kan legge til en Co-host som backup for å hjelpe til med å kjøre og overvåke webinarøkten. Co-host ​​​​​har samme tillatelser som Host bortsett fra planlegging og oppsett av webinaret.
  • Host kan invitere Panelists som kan dele video, lyd og skjerm under webinaret.
  • Attendees kan bli med på webinaret i lytte- og view-only mode ved å bruke en lenke som deles av Host eller fra registreringssiden.
Kan jeg planlegge/kjøre flere webinarer samtidig?

Nei, samtidige webinarer støttes ikke av en enkelt brukerlisens.

Hvordan administrerer jeg registreringer?
  • Zoom Video Webinarer tilbyr mye fleksibilitet for håndtering av registreringer. Det er tre alternativer for administrere registreringer:
    • Du kan velge registrering ikke nødvendig. De inviterte vil få en URL for å bli med webinaret og må bare skrive inn navn og e-postadresse for å bli med.
      • Under webinarplanlegging, foran Registration, IKKE huk av Required. 
    • Du kan velge å automatisk godkjenne alle som har registrert seg for webinaret og Zoom gir dem en bekreftelses e-post.
      • Under webinarplanlegging, foran Registration, huk av Required. og trykk Save.
      • Etter lagring dukker det opp nye instillingvalg nederst i sida:
        webinar_invitation
      • Under invitations trykk Edit ved siden av Registration Settings og velg Automatically approve
    • Du kan manuelt godkjenne deltakere før Zoom sender ut en bekreftelses e-post.
      • Under webinarplanlegging, foran Registration, huk av Required. og trykk Save.
      • Etter lagring dukker det opp nye instillingvalg nederst i sida:
        webinar_invitation
      • Under invitations trykk Edit ved siden av Registration Settings og velg Manually approve
  • Når du konfigurerer arrangementets registrering, kan du legge til USN logoen på registreringssiden og e-postene som sendes ut. Zoom gjør det også enkelt å legge til demografiske felt og tilpassede åpne spørsmål eller flervalgsspørsmål på registreringssiden.
Hvordan kan jeg få Webinar-lisens?

Kontakt edu@usn.no