Nettundervisningen skal alltid planlegges direkte i Canvas.
Slik finner både lærer og studenter enkelt riktig lenke til Zoom-undervisningen, via menyvalget Zoom i Canvas.
Slik finner både lærer og studenter enkelt riktig lenke til Zoom-undervisningen, via menyvalget Zoom i Canvas.
Les mer om hvordan planlegge nettundervisningen i Canvas.
Når du har opprettet Zoom-møte (nettundervisning) i Canvas, finner du møtelenken slik:
- Trykk på Zoom i emnemenyen og deretter på Upcoming Meetings.
- Trykk på Topic på dette møtet.
- Foran Invite Attendees ser du lenken.

Har du opprettet møtet i Outlook, finner du møtelenken (Meeting URL) i det planlagte møtet (kalenderoppføringen) i Outlook-kalenderen.
Du finner også alle dine planlagte Zoom-møter samlet via Zoom-profilen din. Logg på https://usn.zoom.us og trykk Meetings. Trykk på det aktuelle møtet for å finne lenken (Invite Link).


På forsiden av Zoom-klienten ser du valget Schedule:

Trykk her, og sett møteinnstillingene. Du finner igjen møtet, med lenken til å invitere nye deltakere (trykk Show Meeting Invitation for å finne lenken), under Meetings.

- Logg på https://usn.zoom.us og trykk Meetings.
- Trykk Schedule a Meeting for å planlegge et nytt møte.
- Trykk på det aktuelle møtet når det er opprettet, for å finne lenken (Invite Link) som du kan bruke til å invitere deltakere.
- Alle møter som du har planlagt i klient, Outlook, Canvas osv. dukker opp her i nettprofilen: Kommende møter under Upcoming og tidligere under Previous.
For å kunne planlegge Zoommøte direkte i Microsoft Outlook må man laste ned Zoom Pluguin for Microsoft Outlook.
- Om Microsoft Outlook er åpen, avslutt den.
- Du finner plugin i Software Center/Programvaresenter
Denne kan du søke etter i Windows eller finne den på Skrivebordet:
- Søk etter Zoom plugin i SoftwareCenter/Programvaresenter:
- Trykk på Install:
- Start Outlook.
MERK: Om du ikke bruke USN sine maskiner kan du laste ned Zoom Plugin for Microsoft Outlook.
For å planlegge Zoommøte i Microsoft Outlook:
- Starte Microsoft Outlook kalender og trykk Schedule a Meeting:
- Sign In via SSO/FEIDE
- Velg møteinnstillinger*:
- Veld mottaker(e) og send innkallelsen:
* Møteinnstillinger:
- Meeting ID: Anbefalt å velge Generate Automatically, IKKE Personal Meeting ID
- Video: Du kan velge om deltakere skal komme inn i møte med webkamera på eller av. De har mulighet til å slå av eller på etter starten.
- Audio: Velg alltid Computer Audio.
- Advanced Options:
- Enable Waiting Room: Mottakere må vente i venterom til host slipper dem inn.
- Enable join befor host: Mottakere kan bli med møtet før host kommer inn i møtet selv.
- Mute Participants upon entry: Mottakere kommer muted i møtet. De kan unmute seg selv.
- Only signed-in users can join the meeting: Mottakere må logge seg på Zoom for å få lov til å være med møtet.
- Automatically record meeting on the local computer: Funksjonen er låst ift. GDPR regler.
- Force include Join URL in location field: Mottakere ser lenken som møteplassering.
- Insert Zoom meeting invitation above existing text: Mottakere ser standard invitasjonsbrevet øverst.
- Select a language for meeting invitation: Norsk er ikke tilgjengelig ennå.
- Alternative hosts: Når du velger en eller flere alternative host(s) blir den første av dere som logger på møtet host og de(n) andre co-host.
- Det er mulig for hver Zoom-bruker å planlegge at inntil to møter går samtidig.
- Du bør velge en Alternativ Host for minst ett av møtene
- Det er ikke mulig å planlegge mer enn ett Zoom webinar av gangen
Du kan i utgangspunktet invitere hvem du vil til et Zoom-møte.
Når du har opprettet et møte, kan du finne igjen møtelenken (se spørsmål/svar over) og spre denne til personene som du vil invitere, f. eks. på e-post.
Vi anbefaler at du sprer lenker med omhu, slik at ikke hvem som helst får tilgang til lenken, og kan ta seg inn i møtet.
Lenker må IKKE spres på åpent nett for eksempel Twitter, Facebook o.l, pga. møtesikkerheten.
Det er mulig å gi og få såkalt planleggingsprivilegium i Zoom.
- Du kan tilordne eller delegere en eller flere brukere til å planlegge møter på dine vegne.
- Du kan også planlegge møter på vegne av en eller flere brukere som har gitt deg planleggingsprivilegium.
- Du og the assigned scheduler må være pålogget med USN FEIDE.
- Brukere med planleggingsprivilegium på kontoen din vil kunne administrere og fungere som alternative Host for alle møter.
Å angi planleggingsprivilegium:
- Logg på din Zoom profil.
- Klikk på Settings.
- Under Other klikker du på + ved siden av Assign scheduling privilege to.
- Skriv inn en eller flere e-postadresser i vinduet, adskilt med komma.
- Klikk på Assign.
Hvis brukeren ble tildelt riktig, vil de vises under Assign Scheduling Privilege to. De må logge seg ut av Zoom klienten og logge på igjen før de kan planlegge for deg der.
Hvis planleggingsprivilegium ikke kan tildeles fordi brukeren ikke har USN konto ennå vil du få en feilmelding.
Planlegging for en annen bruker:
- I Zoom klient:
- Klikk på Schedule for å fullføre.
- Velg brukeren du vil planlegge for fra rullegardinmenyen.
- Huk av Schedule For.
- Klikk på Advanced Options.
- Klikk på Schedule ikonet.
Dette åpner planleggervinduet. - Logg av og logg på Zoom-klienten på nytt.
- I Zoom profil:
- Logg av og logg på din Zoom-profil på nytt.
- Klikk på Meetings, og klikk deretter på Schedule A Meeting.
- Klikk på Advanced Options.
- Velg brukeren du vil planlegge for fra rullegardinmenyen.
- Klikk på Save for å fullføre.