en Meny close
home Zoom
Jeg er student keyboard_arrow_down
Jeg er lærer keyboard_arrow_down
Jeg er gjesteforeleser keyboard_arrow_down
Zoom som møteverktøy keyboard_arrow_down
Zoom til forskning keyboard_arrow_down
Ofte stilte spørsmål keyboard_arrow_down
Opplæringsmanualer keyboard_arrow_down
Nye Funksjoner keyboard_arrow_down
Innholdexpand_more

Zoom Meeting

USN nettundervisning og nettmøter kjøres via Zoom Meeting.

Planlegge nettundervisning i Canvas

Nettundervisningen skal alltid planlegges direkte i Canvas.
Slik finner både lærer og studenter riktige lenker til Zoom-undervisningen, via menyvalget Zoom i Canvas.

  1. Åpen Canvasside til ditt emne og trykk Zoom i den venstre menyen:
    Schedule Meeting i Canvas
  2. Velg møteinnstillinger* og trykk Save.
    • Host kan starte møte i Canvas:
      Start Meeting i Canvas
       
    • USN studenter ser Join knapp i Canvas Zoom side. De kan klikke på den og bli med.
      Join Meeting i Canvas
       
    • Om du har i tillegg deltakere utenfor USN må du sende møtelenken.
      Trykk på navn til møtet, deretter foran Invite Attendees klikk Copy Meeting Invitation,lim den inn i et kommunikasjonsverktøy f.eks. e-post og send invitasjonen til ekstern deltakere.
      Copy Meeting Ivitation

* Møteinnstillinger:

  • Topic: Velg et beskrivende navn.
  • Description: Valgfritt.
  • When: Zoom i Canvas har amerikanske datoer og -klokkeslett dvs.:
    • Dato: mm/dd/åå
    • Tid: 12 timers klokke - AM/PM: AM refererer til tiden fra midnatt til middag, mens PM refererer til tiden fra middag til midnatt.
      En enkel huskeregel: AM=Av med dyna / PM=På med dyna
  • Duration: Varigheten er veiledende. Møtet stoppes ikke før du avslutter det.
  • Time Zone: Oslo
    • Recurring meeting: Du kan lage et gjentakende møte.
      • Recurrence: Velg gjentakelsen.
        • Det siste valget under Recurrence er No Fixed Time: et møte som ikke har fast tid og alltid er åpent. I tilfelle det blir valgt dukker de neste tre punktene ikke opp.
      • Repeat every:  Velg intervallet. 
      • Occurs on: Hvilke(n) ukedag(er) vil du ha disse gjentakende møter?
      • End Date: Du kan velge enten en sluttedato eller antall gjentakelser.
  • Registration: Ved å huke av skal deltakere registrere seg for å kunne bli med.
    Merk: Om du hadde velgt Recurring Meeting får du tre nye valg til registrering:
    • Deltakere registrerer seg én gang og kan delta på alle begivenhetene.
    • Deltakere må registrere seg for hver begivenhet for å delta.
    • Deltakere registrerer seg én gang og kan velge en eller flere begivenheter å delta.
  • Security: 
    • Passcode: Passcode er obligatorisk ved USN. Den kan ikke fjernes, men kan redigeres om ønskelig.
      • Koden blir innbakt i lenken. Deltakerne trenger ikke å skrive Passcode manuelt.
    • Waiting room: Deltakere havner seg i venterom og Host/Co-host skal slippe dem inn.
    • Only authenticated users can join meetings: Kun de som er pålogget via SSO (FEIDE) i Zoom kan bli med møtet.​​​​​

  • Video: Du kan velge om Host/deltakere kommer inn i møte med videoen av/på når de blir med i møtet. Alle kan fortsatt bruke in-meeting controls for å slå på/av sin video.

  • Audio: Velg Computer Audio.

  • Meeting Options: 

    • Enable join before host: La deltakerne bli med på møtet før Host blir med. Hvis deaktivert, kan deltakere bare bli med etter at Host har startet møtet.

    • Mute participants upon entry: Slå av mikrofonen for alle deltakere automatisk når de blir med i møtet. Host kontrollerer om deltakerne får lov til å slå på mikrofonen eller.

    • Breakout Room pre-assign: Ved å huke av valget får du 2 nye valg:

      • Create Rooms: Lage pre-assign Breakout Rooms manuel.

      • Import from CSV: Lage pre-assign Breakout Rooms ved å importere en .csv fil. Ved å trykke dette valget får du lenken til en CSV mal.

  • Alternative Hosts: Du kan velge én eller flere alternative Hosts. Den som starter møtet blir Host og andre blir Co-Host.​​

    • Allow alternative hosts to add or edit polls: ​​​​Du kan gi Polls redigeringsrettighet til alternative hosts.

 

Meeting Reports i Canvas

  1. Når Møtet er over kan møte-eieren finne rapporter under Previous Meetings i Canvas:
    Canvas_report
     
  2. Klikk Report og velg:
    • Meeting Report
      Canvas_report
       
    • Poll Report: Om du har hatt Poll i ditt møte.
      Canvas_report​​​​​
Planlegge møte i Zoom klient
  1. På forsiden av Zoom-klienten ser du valget "Schedule":
    Klient Schedule
     
  2. Trykk den og sett opp møteinnstillinger* og trykke Save:
    Kient Schedule Settings
     
    • Under Meetings kan du finne dine planlagte møter. Trykk på navn til møtet og deretter Copy Invitation, lim den inn i et kommunikasjonsverktøy f.eks. e-post og send invitasjonen til deltakere.
      Copy Invitation i Klient

 

* Møteinnstillinger:

  • Topic: Velg et beskrivende navn.
  • Date & Time: Velg start- og sluttdato og klokkeslett. Varigheten er veiledende. Møtet stoppes ikke før du avslutter det.
    • Recurring meeting: Du kan lage et gjentakende møte som er alltid åpent.
    • Time Zone: Oslo
  • Meeting ID: Anbefalt å velge Generate Automatically
  • Security: 
    • Passcode: Du kan ikke fjerne koden, men du kan bytte den om ønskelig.
      • Koden blir innbakt i lenken og deltakerne trenger ikke å skrive koden manuelt.
    • Waiting room: Deltakere havner seg i venterom og Host/Co-host skal slippe dem inn.
    • Only authenticated users can join meetings: Kun de som er pålogget via SSO (FEIDE) i Zoom kan bli med møtet.

  • Encryption:

    • Enhanced Encription: Krypteringsnøkkel lagres i sky.

    • End-to-end Encription: Krypteringsnøkkel lagres på din lokale enhet. Ingen andre kan få din Krypteringsnøkkel, ikke engang Zoom.

  • Video: Du kan velge om Host/deltakere kommer inn i møte med videoen av/på når de blir med i møtet. Alle kan fortsatt bruke in-meeting controls for å slå på/av sin video.

  • Audio: Computer Audio.

  • Calendar: Outlook

  • Advanced Options: 

    • Allow participants to join anytime: La deltakerne bli med på møtet før Host blir med. Hvis deaktivert, kan deltakere bare bli med etter at Host har startet møtet.

    • Mute participants upon entry: Slå av mikrofonen for alle deltakere automatisk når de blir med i møtet. Host kontrollerer om deltakerne har fortsatt lov til å slå på/av sin mikrofon.

    • Approve or block entry from specific countries/regions: Ved behov kan du velge:

      • Only allow users from selected countries/regions

      •  Block users from selected countries/regions

    • Alternative Hosts: Du kan velge én eller flere alternative Hosts. Den som starter møtet blir Host og andre blir Co-Host.

      • Allow alternative hosts to add or edit polls: ​​​​Du kan gi Polls redigeringsrettighet til alternative hosts.

Planlegge møte i Microsoft Outlook
  • Om du ikke har lastet ned Outlook Add-in:
    1. Hvis Microsoft Outlook er åpen, avslutt programmet.
    2. Last ned Microsoft Outlook Add-in fra Zoom Download Center.
       
  • Planlegging Zoom Meeting i Microsoft Outlook:

Windows

  1. Start Microsoft Outlook Kalender og trykk Schedule a meeting:
    Zoom i Outlook
  2. Velg møteinnstillinger* og trykk Save:
    Zoom i Outlook
     
  3. Velg kalenderinnstillinger og trykk Send:
    Zoom i Outlook

 

* Møteinnstillinger:

  • Meeting ID: Anbefalt å velge "Generate Automatically".

  • Security: 
    • Passcode: Passcode er obligatorisk ved USN. Den kan ikke fjernes, men kan redigeres om ønskelig. 
      • Koden blir innbakt i lenken. Deltakerne trenger ikke skrive Passcode manuelt.
    • Waiting Room: Deltakere må vente i venterom til host slipper dem inn om den er valgt.
    • Only authenticated users can join: Deltakere må logge seg på Zoom via SSO (FEIDE) for å få lov til å være med møtet.
  • Encription:
    • Enhanced Encription: Din krypteringsnøkkel lagres på sky.
    • End-to-end Encription: Din krypteringsnøkkel lagres lokalt. Ingen andre kan få det, ikke engang Zoom.
  • Video: Du kan velge om Host/Deltakere skal komme inn i møte med webkamera på eller av. Alle har mulighet til å slå av/på når de er på møte.
  • Audio: Compter Audio.
  • Advanced Options:
    • Allow Participants to join anytime: La deltakerne bli med på møtet før Host blir med. Hvis deaktivert, kan deltakere bare bli med etter at Host har startet møtet.
    • Mute participants upon entry: Slå av mikrofonen for alle deltakere automatisk når de blir med i møtet. Host kontrollerer om deltakerne får lov til å slå på mikrofonen eller.
    • Include invite link in location field: Ved å huke den av, blir møtelenken innført i plassering feltet.
    • Insert Zoom meeting invitation above existig text: Om du velger den, plasseres Zoom-invitasjons tekstblokk (inkl. Link, Meeting ID, Passcode m.m.) over all eksisterende tekst som allerede er i kalenderhendelsen. ​​​​
      Om du ikke velger den, plasseres Zoom-invitasjons tekstblokk under all eksisterende teksten. 
      Uansett vil den eksisterende teksten i hendelsen ikke bli endret eller slettet på noen måte.
      • Select a language for meeting invitation: Du kan velge invitasjonsspråket (norsk er dessverre ikke inkludert ennå).
    • Approve or block entry for users from spesific countries/regions: Ved behov kan du:
      • Tillate bare deltakere fra et eller flere utvalgte land.
      • Blokkere deltakere fra et eller flere utvalgte land.
    • Alternative Hosts: Velg Alternative Hosts og tillatt dem til å legge til eller redigere Polls ved behov.
      • Allow alternative hosts to add or edit polls: ​​​​Du kan gi Polls redigeringsrettighet til alternative hosts.

​​​​​​

macOS

  1. Start Microsoft Outlook kalender og trykk Ny Hendelse:
    Zoom i Outlook
     
  2. For å planlegge et møte trykk på tre prikker, velg Zoom og etterpå "+Add a New Meeting":
    Zoom i Outlook

    Merk: Første gang må du logge deg på. Den skal huskes etterpå:
    Zoom i Outlook
     
  3. Velg kalenderinnstillinger:
    Zoom i Outlook
     
  4. Møteinnstillinger** er på Default. Du kan redigere dem ved behov. Trykk på tre prikker, velg Zoom og etterpå Settings:
    Zoom i Outlook

    For eksempel om du ikke vil ha Waiting Room kan du fjerne den og trykke på Update:
    Zoom i Outlook
    ​​​​

** Møteinnstillinger:

  • Meeting ID: Anbefalt å velge "Generate Automatically", ikke Personal Meeting ID (PMI).
  • Security: 
    • Passcode: Passcode er obligatorisk ved USN. Den kan ikke fjernes, men kan redigeres om ønskelig. 
      • Koden blir innbakt i lenken. Deltakerne trenger ikke skrive Passcode manuelt.
    • Waiting Room: Deltakere må vente i venterom til host slipper dem inn om den er valgt.
    • Only authenticated users can join: Deltakere må logge seg på Zoom via SSO (FEIDE) for å få lov til å være med møtet.
  • Encription:
    • Enhanced Encription: Din krypteringsnøkkel lagres på sky.
    • End-to-end Encription: Din krypteringsnøkkel lagres lokalt. Ingen andre kan få det, ikke engang Zoom.
  • Video: Du kan velge om Host/Deltakere skal komme inn i møte med webkamera på eller av. Alle har mulighet til å slå av/på under møtet.
  • Audio: Velg alltid Compter Audio.
  • Advanced Options: Klikk Show.
    • Allow Participants to join anytime:  La deltakerne bli med på møtet før Host blir med. Hvis deaktivert, kan deltakere bare bli med etter at Host har startet møtet.
    • Q&A: Ikke fungerende ennå.

    •  Mute participants upon entry: Slå av mikrofonen for alle deltakere automatisk når de blir med i møtet. ost kontrollerer om deltakerne har fortsatt lov til å slå på/av sin mikrofon.
    • Insert Zoom meeting invitation above existig text: Om du velger den, plasseres Zoom-invitasjons tekstblokk (inkl. Link, Meeting ID, Passcode m.m.) over all eksisterende tekst som allerede er i kalenderhendelsen. ​​​​
      Om du ikke velger den, plasseres Zoom-invitasjons tekstblokk under all eksisterende teksten. 
      Uansett vil den eksisterende teksten i hendelsen ikke bli endret eller slettet på noen måte.
    • Approve or block entry for users from spesific countries/regions: Ved behov kan du:
      • Tillate bare deltakere fra et eller flere utvalgte land.
      • Blokkere deltakere fra et eller flere utvalgte land.
    • Include invite link in location field: Ved å huke den av, blir møtelenken innført i plassering feltet.
    • Select a language for meeting invitation: Du kan velge invitasjonsspråket (norsk er dessverre ikke inkludert ennå).
    • Alternative Hosts: Du kan velge én eller flere alternative Hosts. Den som starter møtet blir Host og andre blir Co-Host.
      • Allow alternative hosts to add or edit polls: ​​​​Du kan gi Polls redigeringsrettighet til alternative hosts.
Planlegge møte i USN Zoom nettportal
  1. Logg på https://usn.zoom.us og velg Meetings i den venstre menyen.
  2. Klikk Schedule a Meeting for å planlegge et nytt møte.
    Nettportal Schedule
     
  3. Velg møteinnstilinger* og trykk Save.
  • Under Meetings kan du finne dine planlagte møter. Trykk på navn til møtet og deretter Copy Invitation, lim den inn i et kommunikasjonsverktøy f.eks. e-post og send invitasjonen til deltakere.
    Kopi Invitasjon i Nettportal
     
  • Alle møter som du har planlagt i klient, OutlookCanvas osv. dukker opp her i nettprofilen: Kommende møter under Upcoming og tidligere under Previous.

MERK: Alle møter som du har planlagt i Canvas/klient/Outlook. dukker opp også her i nettprofilen: Kommende møter under Upcoming og tidligere under Previous.

 

* Møteinnstillinger:

  • Topic: Velg et beskrivende navn.
    • Add Description: Valgfritt
  • When: Velg dato og klokkeslett.
  • Duration: Varigheten er veiledende. Møtet stoppes ikke før du avslutter den.
  • Time Zone: Oslo
    • Recurring meeting: Du kan lage et gjentakende møte.
      • Recurrence: Velg gjentakelsen.
        • Det siste valget under Recurrence er No Fixed Time: et møte som ikke har fast tid og alltid er åpent. I tilfelle det blir valgt dukker de neste tre punktene ikke opp.
      • Repeat every:  Velg intervallet. 
      • Occurs on: Hvilke(n) ukedag(er) vil du ha disse gjentakende møter?
      • End Date: Du kan velge enten en sluttedato eller antall gjentakelser.
  • Registration: Ved å huke av skal deltakere må registrere seg for å være med.
    Merk: Om du velger Recurring Meeting får du tre valg til registrering:
    • Deltakere registrerer seg én gang og kan delta på alle begivenhetene.
    • Deltakere må registrere seg for hver begivenhet for å delta.
    • Deltakere registrerer seg én gang og kan velge en eller flere begivenheter å delta.
  • Meeting ID: Valg av Generate Automatically anbefales pga. sikkerhet.
  • Security: 
    • Passcode: Du kan ikke fjerne coden, men du kan bytte den.
      • Koden blir innbakt i lenken og deltakerne trenger ikke å skrive koden manuelt.
    • Waiting room: Deltakere havner seg i venterom og Host/Co-host kan slippe dem inn.
    • Only authenticated users can join meetings: Kun de som er pålogget i Zoom kan bli med møtet.

  • Encryption:

    • Enhanced Encription: Krypteringsnøkkel lagres i sky.

    • End-to-end Encription (anbefales): Krypteringsnøkkel lagres på din lokale enhet. Ingen andre kan få din Krypteringsnøkkel, ikke engang Zoom.

  • Video: Du kan velge om Host/deltakere kommer inn i møte med videoen av/på når de blir med i møtet. Alle kan fortsatt bruke in-meeting controls for å aktivere eller deaktivere videoen sin.

  • Audio: Computer Audio.

  • Options: Trykk på Show

    • Allow Participants to join anytime: La deltakerne bli med på møtet før Host blir med. Hvis deaktivert, kan deltakere bare bli med etter at Host har startet møtet.

    • Q&A: Ikke fungerende ennå.

    • Mute participants upon entry: Slå av mikrofonen for alle deltakere automatisk når de blir med i møtet. Host kontrollerer om deltakerne får lov til å slå på mikrofonen eller.

    • Breakout Room pre-assign: Ved å huke av valget får du 2 nye valg:

      • Create Rooms: Lage pre-assign Breakout Rooms manuel.

      • Import from CSV: Lage pre-assign Breakout Rooms ved å importere en .csv fil. Ved å trykke dette valget får du lenken til en CSV mal.

    • Approve or block entry for users from spesific countries/regions: Ved behov kan du:
      • Tillate bare deltakere fra et eller flere utvalgte land.
      • Blokkere deltakere fra et eller flere utvalgte land.
  • Alternative Hosts: Du kan velge én eller flere alternative Hosts. Den som starter møtet blir Host og andre blir Co-Host.
    • Allow alternative hosts to add or edit polls: ​​​​Du kan gi Polls redigeringsrettighet til alternative hosts.

Koble Outlook- og Zoom møter
  1. Open Zoom klient og velg «Add a calendar»:
    Koble Klient til Outlook
     
  2. Velg «Office 365»:
    Koble Klient til Outlook
     
  3. Velg «Authorize with OAuth 2.0».
    Velg så «Authorize»:
    Koble Klient til Outlook
     
  4. Logg inn i Office 365:
    Koble Klient til Outlook
    Husk: <brukernavn>@usn.no (ikke epost) og vanlig passord.
     
  5. Trykk «Accept»:
    Koble Klient til Outlook
     
  6. Restart klient og du vil se kalenderen din i klienten
    Koble Klient til Outlook

    Merk: Under «Meetings» i den øverste menyen vil du se en full kalendervisning:
    Koble Klient til Outlook
Invitere personer utenfor USN til et Zoom-møte
Opprette Zoom-møter for hverandre

Det er mulig å gi og få såkalt planleggingsprivilegium i Zoom.

  • Du kan tilordne eller delegere en eller flere brukere til å planlegge møter på dine vegne.
  • Du kan også planlegge møter på vegne av en eller flere brukere som har gitt deg planleggingsprivilegium.
  • Du og the assigned scheduler må være pålogget med USN FEIDE.
  • Brukere med planleggingsprivilegium på kontoen din vil kunne administrere og fungere som alternative Host for alle møter.

Å angi planleggingsprivilegium:

  1. Logg på din Zoom profil.
  2. Klikk på Settings i den venstre menyen.
  3. Skroll ned til Other. Under Other finner du Schedule Privilege.
    Schedule Privilege
  4. Skriv inn ett navn i feltet. Etter 3 bokstaver kommer forslagene opp. Velg.
  5. Om du ombestemmer deg klikk på delete knappen.
  6. Klikk Add til å legge til flere.

Merk: Nederst under Save knappen kan du se hvem har gitt deg planleggingsprivilegium.

Planlegging møte for en annen bruker

  • I Zoom klient:
    1. Klikk Schedule.
    2. Under "Schedule for" velg brukeren du vil planlegge for fra rullegardinmenyen:
      Schedule For
    3. Velg møteinnstillinger og trykk Save.

       
  • I Zoom profil:
    1. Logg på din Zoom Profil.
    2. Velg Meetings fra den venstre menyen og klikk deretter "+ Schedule a Meeting".
    3. Velg brukeren du vil planlegge for fra rullegardinmenyen:Schedule For i profil
    4. Velg møteinnstillinger og trykk Save.
Begrensninger
  • Et pågående møte avsluttes etter 30 timer.
    • Bare én person gjenstår i møtet?
      Møtet avsluttes 40 minutter senere hvis ingen andre blir med.
      ​​​​​​
  • Det er mulig for hver Zoom-bruker å planlegge inntil to møter som går samtidig, men vi fraråder det for å unngå kaos.
    • I tilfelle du må, bør du velge Alternativ Host for minst ett av møtene.
       
  • Det er ikke mulig for hver Zoom-bruker å planlegge ett webinar og ett møte som går samtidig.
Lage mal for møter (video)

Oppsette Tidtaker (Timer) til Meeting

Windows/macOS

  1. Logg på Zoom klient.
  2. Klikk på profilbildet ditt og klikk deretter Settings settings-button.
  3. På General-fanen merker du av for Show Meeting Timer.
    Merk: På versjoner lavere enn 5.13.0 heter denne innstillingen Show my meeting duration/Show my Connected Time.
    Activate Timer

Etter at denne innstillingen er aktivert, hver gang du starter eller blir med i et møte eller webinar, vil Meeting Timer vises i øvre høyre hjørne av møteskjermen.

Switch timers
Hvis du vil bytte til en annen timer, kan du enkelt gjøre dette under møtet eller webinaret.

  1. Klikk på pil ned-ikonet ved siden av tidtakeren.
    Tidtakeralternativene vises.
  2. Velg Time Remaining eller Meeting Duration.
    TimeRemaining

    MeetingDuration

Om du deler skjermen din, vises tidtakerne under kontrollene for deleskjermen:
 Timer_ShareScreen

 

Hvis du starter et uplanlagt, øyeblikkelig møte (The Personal Meeting), vil Meeting Timer som standard være varighetstidtakeren, som viser hvor lang tid som har gått siden du ble med i møtet. Klokken viser en annen verdi for hver møtedeltaker, avhengig av når de ble med:
Timer_PersonalMeeting

 

iOS/Android

  1. Logg på Zoom-mobilappen.
  2. Trykk på MorePolls_ikoner nederst til høyre.
  3. Trykk Meetings.
  4. I General-delen huker du av Show My Conneted Time til å aktivere den.

Etter at denne innstillingen er aktivert, hver gang du starter eller blir med på et møte eller webinar, vil den tilkoblede tiden vises under Meeting ID hvis du ikke deler.

Konvertere Zoom Webinar til Zoom Meeting

Når du konverterer fra webinar til møte, vil webinar-only features, som Q&A, multiple-answer questions, webinar-related email settings, og post-webinar surveys gå tapt. Registreringssidens URL vil bli endret, men den tidligere registreringssiden vil omdirigere til den nye siden og beholde logoen og banneret fra Branding. Dersom webinaret hadde påmelding, vil Panelists bli konvertert til påmeldte, og de som allerede har registrert seg kan fortsatt bli med med samme lenke som før. Registreringsrapporten vil bli flyttet fra Webinar reports til Meeting reports, i tillegg til at attendee report flyttes til Usage / Active Hosts (for admins). Hvis webinaret er recurring og har en eller flere økter allerede før konverteringen, vil rapportene for øktene som kjøres som et webinar fortsatt være å finne under Webinar reporting.

  1. Logg på USN Zoom nettportal.
  2. Klikk navnet på webinaret du vil konvertere til et møte.
  3. Rull ned og klikk på koblingen Convert this Webinar to a Meeting, plassert til høyre for alternativene Start this Webinar, Edit og Save as Template.
  4. Bekreft at du vil konvertere dette webinaret til et møte ved å klikke på Convert.
Gjenopprette slettede møter

Om du sletter et møte og du ombestemmer deg kan du gjennopprette det inntil 7 dager:

  1. Logg deg på USN Zoom nettportal.
  2. Trykk Meetings i den venstre menyen.
  3. Trykk Recently Deleted:
    Recently Deleted Meetings
  4. Recently deleted side åpnes med listen ove slettede møter i de siste 7 dager. Velg møtet du vil gjennopprette og klikk Recover:
    Recently Deleted Meetings Recovered
  5. Du kan finne igjen møtet under Meetings.