en Meny close
home Zoom
Jeg er student keyboard_arrow_down
Jeg er lærer keyboard_arrow_down
Jeg er gjesteforeleser keyboard_arrow_down
Zoom som møteverktøy keyboard_arrow_down
Zoom til forskning keyboard_arrow_down
Ofte stilte spørsmål keyboard_arrow_down
Opplæringsmanualer keyboard_arrow_down
Nye Funksjoner keyboard_arrow_down
Innholdexpand_more

Zoom: Jeg er lærer – Hva gjør jeg?

Alt du som lærer trenger å vite om Zoom.

Zoom lærer

Før nettundervisning

Last ned Zoom klient

Last ned Zoom Client for Meetings direkte fra usn.zoom.us/download
Last ned kun via denne lenken.

 

Desktop Client - Download

Etter nedlasting finner du den i programvarelisten: 

For PC: 

Zoom på pc

 

  1. Trykk på startknappen. 
  2. Programvarer er sortert alfabetisk. Skroll ned til Z. 
  3. Trykk på Zoom-knappen. 

For Mac:

skjermbilde zoom på Mac

 

  1. Trykk på Launchpad.
  2. Trykk på Zoom-knappen.

Merk: I innstillinger kan du velge at klienten skal starte automatisk når du logger på maskinen. Det kan være nyttig hvis du bruker Zoom ofte. 

Logg på én gang via FEIDE for å aktivere USN-lisensen

Fire skjermbilder for å logge på Zoom-konto steg for steg

  1. Etter nedlasting av Zoom-klienten vil det komme et Sign in-alternativ
  2. Velg SSO som står for Single Sign On (FEIDE innlogging).
  3. Skriv usn som Company Domain.
  4. Logg inn med din normale FEIDE-pålogging.
    Om nødvendig, finn fram til "Universitetet i Sørøst-Norge" for riktig tilhørighet.

 

Etter at brukeren blir autentisert får du forespørsel om å åpne koblingen videre i nettleseren. Det skal bekreftes.Automatisk spørsmål switch apps

 

Din klient ser sånn ut:

Skjermbilde av hvordan Zoom klienten ser ut

 

  • Klienten vil huske påloggingen til neste gang hvis du ikke logger ut av klienten manuelt. Da slipper du å logge inn med FEIDE flere ganger på maskinen din. 

​​​​

  • Du kan være pålogget Zoom på én datamaskin, ett nettbrett og en telefon om gangen. Hvis du logger deg på en ekstra enhet mens du er logget inn på en annen enhet av samme type, blir du logget av automatisk på den første enheten.
Tilgjengeliggjør Zoom i Canvasmenyen
Planlegg Zoom nettundervisning i Canvas

Kun personer med lærerrolle kan opprette Zoom-møter i Canvas.

  1. Åpn ditt emneside i Canvas.
  2. Klikk på Zoom i navigeringsmenyen og deretter på Schedule a New Meeting:Zoom i Canvas Schedule a new meeting
     
  3. Sett inn møteinnstillinger:
    Shedule i Canvas
    • Topic: Skriv inn et tittel. Jo mer forklarende Topic, desto lettere til studenter til å finne den riktige undervisningen og eventuelle opptak etterpå.
    • Description: Skriv inn møtebeskrivelse (valgfritt).
    • When: Velg dato og klokkeslett for møtet. De har amerikansk format. Dato mm/dd/åååå og klokka 12 timer med AM/PM. 
    • Duration: Velg varighet for møtet. Dette er kun for planleggingsformål. Møtet slutter ikke om man overskrider dette tidspunktet.
    • Time Zone: Som standard bruker Zoom tidssonen i profilen din. Klikk på rullegardinmenyen for å velge en annen tidssone ved behov.
    • Recurring meeting: Sjekk om du vil ha et gjentakende møte (Meeting-ID-en vil forbli den samme for hver økt). Dette åpner nye alternativer:
      • Du kan konfigurere møtet til å avslutte etter et gitt antall, eller få møterekken til å avslutte på en bestemt dato.
      • Møtet kan gjentas opptil 50 ganger. Hvis du trenger mer enn 50 gjentakelser, bruker du alternativet "No Fixed Time". 
      • Recurrence: Velg hvor ofte du trenger møtet: Daily, Weekly, Monthly eller No Fixed Time (ikke anbefalt om det ikke er et absolut behov).
    • Registration: Huk av for dette alternativet hvis du vil kreve registrering. De som ikke er pålogget via FEIDE kan ikke bli med.
      • Etter møte er ferdig kan læreren ha tilgang til rapporten.
      • Hvis registrering er påkrevd og møtet gjenopptas, velg ett av disse alternativene:
        • "Attendees register once and can attend any of the occurrences": Deltagerne kan delta på alle møter. Alle datoer og klokkeslett for møtet vil bli oppført og deltagerne vil bli registrert for alle møter.
        • "Attendees need to register for each occurrence to attend": Deltagerne må registrere seg for hver forekomst og kan bare velge en dato.
        • "Attendees register once and can choose one or more occurrences to attend": Deltagerne registrerer seg en gang og kan velge en eller flere hendelser. De må velge hvilke datoer og tider de ønsker å delta, og de vil bare bli registrert for disse møtene. De kan velge flere alternativer.
    • Security: 
      • Passcode: Du kan ikke fjerne Passcode men du kan bytte om det er ønskelig.
      • Waiting Room: Ved å huke av den havner deltakere i venterom. Host/Co-host må slippe dem inn.
      • Only authenticated users can join meeting: om du huker den av, kun de som har logget seg via SSO (FEIDE) kan være med.
    • Video:
      • Host: Velg om du vil at din video skal være på/av når møtet starter. Du kan fortsatt slå av/på din video mens møtet pågår. 
      • Participant: Velg om du vil at deltakerens video skal være på/av når møtet starter. Deltakerne kan fortsatt slå av/på sin video mens møtet pågår. 
    • Audio: Velg Computer Audio.
    • Meeting Options:
      • "Enable join before host": Tillat deltakerne å komme inn i Zoom-møtet før du møter opp selv. 
      • "Mute participants on entry": Deltakere kommer inn med mikrofonen av. Anbefalt å velges. De kan unmute seg selv ved behov.
      • "Breakout Room pre-assign": Du kan klargjøre Breakout Rooms på forhånd. I dette tilfelle må alle deltakere komme seg pålogget via FEIDE.
    • Alternative Hosts: Ved behov skriv inn navnet til en annen USN lisens bruker, altså er ansatt eller student ved USN, slik at de kan starte møtet i ditt fravær.
    • Klikk på "Save" for å fullføre.
Planlegg fellesundervisning i Canvas (ved behov)
  1. Lag en Zoom-lenke i det første Canvasrommet og kopier Meeting ID.
  2. Åpen det andre Canvasrommet.
    1. Velg Zoom i emnemenyen.
    2. Trykk på tre prikker:
      AdministrerFellesUndervisningLenker
      • a) Klikk "Import meeting" og lim inn den kopierte Meeting ID i dialogboksen. Klikk Import til slutt.
      •  b) Om du ombestemmer deg, klikk "Dissassociate meeting" og lim inn den kopierte Meeting ID i dialogboksen. Klikk Dissassociate til slutt.
        Merk: Du kan Import/Dissassociate både din Meeting ID og din kollega sin Meeting ID​​​​​Om du dissassossiate et møte blir dette møtet slettet kun fra dette Canvasrommet.
      • c) Du kan velge Alternativ Host for alle møter i dette Canvasrommet. Når du velger Alternative Host her, får alle dine møter som blir laget nåifra (ikke møter som er allerede lagt) den valgte personen som Alternative Host.

Merk
I tillegg kan du slette dine møter. Hvis du gjør det slettes møte fra den andre canvasrommet og.
Canvas_fellesZoomlenke2

 

Planlegg oppmøteregistrering i Zoom (ved behov)

For at Zoom skal registrere oppmøte må Host huke av i boksen for "Registration: Required" når nettundervisningen planlegges i Canvas

  • Deltakere som er innlogget i Zoom med USN-bruker skal ikke merke noe.
  • Deltakere som ikke er innlogget med USN-bruker (gjestedeltakere o.l.) må registrere seg når de trykker på Join-knappen:
    Zoom logg in window

Tilgang til rapport:

  • Lærer logger seg på Zoom via https://usn.zoom.us
  • Trykke på "Reports" og deretter "Meeting":

Zoom meeting report

  • Velg "Registration Report" som rapport type under Meeting Report, velg søkedatoer og trykk på "Search". Finn fram gjeldende møte og velg "Generate":
    ​​​​​

Zoom registration report

  • Velg "All Registrants":

Select all registrants

  • Vent til Processing er ferdig:

Report processing

  • Last ned filen:

Download report file

  • Filen er i csv-format og kan åpnes med Microsoft Excel:

Zoom report in excel

Hvis du vil ha dataene i kolonner i Excel, gjør du følgende:

  1. Merk kolonne A ved å klikke på A
  2. Velg arkfanen "Data" og "Text to Columns"
  3. Velg "Delimited" på datatype/filetype
    Text to columns
  4. Velg "Comma" som delimiter og trykk "Finish"
    Comma separate file

 

All tekst som opprinnelig ble importert i kolonne A, er nå fordelt i enkeltkolonner med komma som skilletegn i dataene.

Opprett Survey på forhånd (ved behov)

Slik oppretter du en undersøkelse:
​​​​​​​Merk: Survey åpnes når deltakeren forlater møtet eller Host avslutter møtet.

  1. Logg på USN Zoom nettportal.
  2. Klikk på Meetings-fanen.
  3. Klikk på navnet på møtet du vil legge til spørreundersøkelsen i, eller klikk på "Schedule a Meeting" for å planlegge et nytt møte og deretter legge til spørreundersøkelsen.​​​​​
    Merk: Hvis du planlegger et møte, må du først konfigurere møtets innstillinger, og deretter klikke på "Schedule a Meeting" før du fortsetter. Sørg for at du genererer "Generate Automatically" i stedet for å bruke din "Personal Meeting ID" (PMI).
  4. Skroll ned til bunnen av siden og klikk på "Survey tab".
  5. Klikk på "+ Create new survey".

Merk: Hvis du vil bruke en spørreundersøkelse utenfor Zoom, klikker du på "+ Use a 3rd party survey".

Spørsmål formater:

For å velge spørsmålsformatet du ønsker etter å ha klikket "+ Create new survey":

  1. Klikk på spørsmålsboksen du vil redigere.
  2. Klikk på rullegardinmenyen "Single Choice" ⌄ for å velge et spørsmålsformat:
    • Single Choice: Deltakere kan bare velge ett av de oppgitte svarene. Mulige svar kan listes opp på en gang eller under en rullegardinmeny.
    • Multiple Choice: Deltakere kan velge flere av de oppgitte svarene.
    • Rating scale: Deltakere får en uttalelse eller et emne, og får deretter muligheten til å rangere emnet på en gitt skala. Skalaens rekkevidde kan justeres fra standardverdien 1-10, og endene av skalaen kan merkes for å indikere hva skalaen er basert på, for eksempel: Ikke sannsynlig til ekstremt sannsynlig.
    • Long Answer: Deltakere kan svare med et langt svar. Minimum og maksimum tillatte tegn for svaret kan angis.

Vise Survey i nettleser når møtet avslutter

Slik kontrollerer du hvordan deltakerne mottar spørreundersøkelsen når møtet avsluttes:

  1. Logg på USN Zoom nettportal.
  2. Klikk på Meeting-fanen.
  3. Klikk navnet på møtet du vil redigere Survey innstillingene for.
  4. Rull ned til bunnen av siden og klikk på fanen "Survey".
  5. Klikk på "Edit" ved siden av Survey alternativer.
  6. Velg "Show in the browser when the meeting ends".
  7. Klikk "Save".

For å forhåndsvise hvordan undersøkelsen vil se ut for deltakerne, klikk "Preview" på høyre side av siden.

Finne Survey-rapporten når Zoom-møtet er ferdig

Rapporten er tilgjengelig for Host.

  1.  Logg deg på USN Zoom nettportal.
  2. Trykk på Reports og deretter under Usage Reports klikk Meeting:
    Report
     
  3. Under Report Queue fane,  Finn fram Survey til gjeldende møte og velg Generate. Vent til Processing er ferdi og Trykk Download:
    Report
    ​​​​​
  • Filen er på CSV format og åpnes i Microsoft Excel.
    Pollsregistrering CSVfil

 

​​​​​
 

 

 

 

 

 

Veiledning til å bytte tekst til kolonner i Excel rapportdata

 

Bruk av a 3rd-party survey

Merk: Spørreundersøkelsen du ønsker å bruke må forberedes på 3rd-party survey på forhånd.

  1. Logg på USN Zoom nettportal.
  2. Klikk på Meeting-fanen.
  3. Klikk navnet på møtet du vil redigere Survey innstillingene for.
  4. Rull ned til bunnen av siden og klikk på fanen "Survey".
  5. Klikk "+ Use a 3rd party survey".
  6. Klikk "Save".

Nettundervisning

Start Zoom-nettundervisning i Canvas
  1. Trykk Zoom i emnemenyen i Canvas.
  2. Trykk på Start-knappen ved siden av din planlagt nettundervisning:
     Zoom starte nettundervisning fra Canvas
     
  3. Zoom klient startes automatisk.
  • Merk: Dato og klokkeslett er veiledende. Lenken kan brukes før og etter det valgte tidspunktet.
Bruk verktøylinje i nettundervisning

​​​​​​Host Verktøylinje

  • Mute/Unmute: Slå på og av mikrofonen.
    • Lydkontroller (klikk på ^  ved siden av mute/unmute) lar deg endre mikrofonen og høyttaleren, teste høytaler og mikrofon, og få tilgang til alle lydinnstillingene.
      Merk: Bruk følgende hurtigtaster for mute/unmute. 
      • Windows: Alt + A
      • Mac: Shift + Command + A
      • ​​​​​I tilleg kan du holde ned mellomromtast på tastaturen for midlertidig mute/unmute.
  • Start/Stop Video: Slå kameraet av og på.
    • Videokontroller (klikk på ^ ved siden av start/stop video) lar deg endre kamera, velge videofilter (f. eks. USN-logo) eller uskarp/virtuell bakgrunn , og få tilgang til alle videoinnstillinger.
  • Security: 
    • Lock Meeting: Host kan låse møtet, men husk, om noen da blir kastet ut pga. problem med internettilkobling kan ikke vedkommende komme inn igjen i møtet før Host låser opp rommet på nytt.
    • Enable Waiting Room: Host kan aktivere venterom mens møtet pågår. Alle som møter opp nåifra havner seg i venterom. Host/Co-host må slippe dem inn ved å trykke på Admit.
    • Hide Profile Pictures: Ved Stop video vises profilbilde for de som har lastet opp et bilde på forhånd. Host har mulighet til å skjule det også.
    • Allow participants to: Host kan gi/ta ... rettighet til/fra Participants. 
      • Start video
      • Unmute Themselves
      • Rename Themselves
      • Chat
      • Share Screen
      • Suspend Participant Activities: Du kan suspendere deltakeraktiviteter.
  • Participants: Se hvem som er med i møtet. 
    • Når du klikker på ^  ved siden av Participants kan du invitere noen til møtet eller kopiere møtelenken til å sende videre via e-post m.m. 
      Les mer
  • Chat: Chat med deltakere og Host.
    • Når du klikker på ^  ved siden av Chat kan du aktivere/deaktivere Chat Previews.​​​​
      Les mer
  • Share Screen: I utgangspunktet kan alle deltakere dele skjerm i Zoom, med mindre Host (møteansvarlig) har bestemt noe annet.
    • Når du klikker på ^  ved siden av Share Screen kan du velge innstillinger: hvem kan dele, hvor mange kan dele m.m.
      Les mer
  • Polls/Quizzes: Host kan lage Polls/Quizzes både i Meetng og på forhånd. Host/Co-host kan åpne Polls/Quizzes på møtet.
    Les mer
  • Record: Som Host kan du ta opptak av møtet/undervisning, eller gi tillatelse til at andre kan ta opptak.
    Les mer
  • Reactions: Gi en emoji tilbakemelding på skjermen.
    • Når du klikker på ^  ved siden av Reactions kan du aktivere/deaktivere Hand Gestures. F. eks. om det er aktivert og du rekker opp hånden foran kemera, kommer ikonen på bilde.
  • Whiteboards: Del en Whiteboard som er laget utenfor Meeting.
    • Ved å klikke på ^ ved siden av Whiteboards kan du velge hvem kan dele.
      Les mer
  • More:
    • Start Focus Mode: Host/Co-host kan stille inn slik at deltakerne ikke ser hverandre.
      Les Mer
  • End: Dersom du er Host kan du avslutte møtet for all deltakerne, eller forlate møtet og gi Host-rollen videre til en av de andre deltakerne. 

Etter nettundervisning

Tilgang til Survey reports

Du må være kontoeier/administrator eller være en bruker med tilgang til bruksrapporter for å se og laste ned rapporter.

  1. Logg deg på USN Zoom nettportal.
  2. Trykk på Reports, velg Usage Reports og deretter Meeting:
    Report
  3. Klikk Report Queue.
  4. Finn Survey du leter etter under Report Queueog trykk Generate.
  5. Last ned eller slett rapporten
    Report

 

  • Filen er på CSV format og åpnes i Microsoft Excel.
  • Pollsregistrering CSVfil
  •  

     

     

     

     

Veiledning til å bytte tekst til kolonner i Excel rapportdata

​​​​

Muntlig eksamen på Zoom

Lag Zoom-lenke til eksamen i Canvas

Viktig: Lag én lenke pr. eksamensdag og pr. kommisjon.

  • Har du 3 eksamensdager med 2 kommisjoner hver dag, trenger du 6 lenker.
  • Hver eksaminator må lage sine Zoom-lenker til sine kommisjoner.
  • Åpn Canvasside til emnet du skal ha netteksamen i. Klikk på Zoom i navigeringsmenyen og deretter på "Schedule a New Meeting":
    Zoom til eksamen

    Nå skal det velges ut noen egenskaper for Zoom-lenken som skal brukes. 


Fyll ut følgende felter:

  1. Topic: Skriv inn en tittel for eksamen. Jo mer forklarende Topic, jo lettere for studenter til å finne den riktige eksamenslenken. f.eks. Muntlig eksamen i MG1NO2, 12. mai 2024, kl. 09.00-15:30.
  2. Description: Skriv inn eksamensbeskrivelse (valgfritt)
  3. When: Velg dato og klokkeslett (amerikansk format):
    • Dato: mm/dd/åååå
    • Klokkeslett (12 timer): AM 00:00-11:59, PM 12:00-23:59
      En liten huskeregel: AM = Av med dyna / PM = På med dyna
    Merk: Eksamineringstid for eksamen på nett må være mellom kl. 09:00 og 15:30. Utenom disse tidspunktene må eksaminator/sensor være klar over at IT-support ikke er tilgjengelig. 
  4. Duration: Velg omtrentlig varighet for hele eksamensdagen. Den er veiledende, så du kan forlenge eksamensdagen og fortsatt bruke samme lenke.
  5. Time Zone: Som standard bruker Zoom tidssonen i profilen din, altså GMT +01:00 Oslo. Klikk på rullegardinmenyen for å velge en annen tidssone ved behov.
    • Recurring meeting: Skal ikke velges.
  6. Registration: Skal ikke velges.
  7. Security:
    1. Passcode: Den er obligatorisk. Du kan bytte nummeret om ønskelig.
    2. Waiting Room: Huk av Waiting room, dette er avgjørende!
      Les mer om bruk av venterom til muntlig eksamen i neste punkt nedenfore.
    3. Only authenticated users can join meetings: Skal ikke velges.
  8. Video: Velg "on" til både Host og Participant.
  9. Audio: Velg "Computer Audio".
  10. Meeting Options:
    1. Enable join before host: Huk av for dette alternativet. Da kan studentene logge inn uten å måtte vente på at du som eier rommet logger inn. De havner da i venterommet, og ikke i selve Zoom-møtet.
    2. Mute participants on entry: Skal ikke velges.
    3. Breakout Room pre-assign: Skal ikke velges.
    4. Use Personal Weeting ID: Skal ikke velges.
  11. Alternative Hosts: Om eksaminator og sensor ikke sitter i samme fysisk rom, er det anbefalt at eksaminator oppretter lenken og melder inn sensor som Alternative Host.
    • På eksamensdato må både eksaminator og sensor logge seg inn med SSO (FEIDE).
  12. Save: Klikk på Save for å fullføre.
     
  • Dersom du ønsker å sende lenken til en ekstern sensor, som ikke har tilgang til USN Canvas, kan du kopiere lenken/meeting invitation å sende den via e-post.
  • Lenken vil så være tilgjengelig for alle studenter i navigeringsmenyen i Canvasemnet. De vil så finne eksamenslenken under Upcoming Meetings:
    Zoom til eksamen 5
Bruk venterom i gjennomføringen av muntlig eksamen på nett

Husk å huke av for "Waiting Room" under planleggingen i Canvas.

  • Når studentene klikker "Join" i Canvas vil de få beskjed om å vente til lærer slipper de inn i eksamensrommet.
  • Du som lærer vil så få beskjed om at studenten venter. Du kan slippe hen inn når det passer ved å trykke på Admit:
    venterom_behandling
  • Når studenten er i eksamensrommet kan du som lærer om ønskelig, plassere hen i venterommet på nytt ved å klikke på "More" ved siden av studentens navn:
    venterom_behandling
  • Hvis neste student trykker på lenken før første student er ferdig, havner hen i venterommet. Om ønskelig kan du som eksaminator/sensor gi beskjed til studenten som venter:
    venterom_behandling
Opplæringsvideoer

Nyttige lenker