USN får nytt og bedre videosystem i Canvas

I løpet av mai vil USN og de fleste institusjoner i sektoren underskrive kontrakt med medieplattform-leverandøren Panopto. Når denne integreres i Canvas får vi et mer intuitivt og kraftig verktøy for lagring og avspilling av mediefiler, både for lærere og studenter.

Vi får:

• Automatisk opplasting av Zoom-opptak i Canvas
  • Automatisk innholdsfortegnelse og en kraftig søkefunksjon. Begge genererer en liste i avspilleren med lenker slik at man kan hoppe direkte inn på tidslinjen der begrepene er brukt i videoene og PowerPoint
  • Kun ett verktøy i Canvas (mot to med Mediasite) for visning, redigering og deling av videoer/lydfiler der de ligger i Canvas.
  • Automatisk teksting som enkelt kan korrigeres for feil. Dette blir en god hjelp i arbeidet med universell utforming
  • Enkel redigering av mediefilene i Canvas
  • Deling av spillelister, mapper og enkeltfiler
  • Brukerstyrt valg av mediestrøm når flere er bakt inn, f.eks.  én PowerPoint og to videostrømmer
  • PowerPoint-presentasjoner gis automatisk kapittelinndeling i videoen
  • Kraftige apper for mobile enheter (Android og iOS), som bl.a. kan brukes i videoinnleveringer
  • GDPR-godkjent plattform

Hva får vi ikke?

• Antakelig ikke smertefri overføring av eksisterende materiale i Mediasite
  • Antakelig ikke autoteksting på nynorsk i 2021, bare bokmål og engelsk

Vårt mål med valget av Panopto er å forenkle arbeidet med nettbasert læring, både for lærere og studenter.

Du kan selv bidra til å gjøre flyttingen fra Mediasite til Panopto enklere ved å fjerne alt i My Mediasite som du ikke trenger å ha med videre. Funksjonen "Slett" finner du øverst på videoene dine (slettede videoer kan gjenopprettes fram til flytting).

Mer informasjon kommer.

Forfatter