Hvorfor aktivitet?
Ifølge Center for teaching innovation, Cornell University bidrar studentaktive læringsformer til følgende:
- Øker oppmerksomheten til studentene.
- Tilbyr hyppigere og umiddelbar tilbakemelding til studentene.
- Gir studentene mulighet til å tenke på, snakke om og prosessere lærestoff.
- Gir studentene en følelse av tilhørighet i klasserommet gjennom økt interaksjon både student-student og lærer-student.
- Gir studentene eieforhold og koblinger til lærestoffet, som øker motivasjonen til å lære.
Les mer på eDUs ressursside for studentaktivitet.
Gamification
Spill-elementer i moduler: Sette krav og forhåndskrav
Bruker du moduler? Eller lurer på å gjøre det?
I modulene er det mulig å legge inn spill-elementer som gir studentene en mer aktiv vei gjennom læringen.
Det gjør samtidig deg som underviser i stand til å følge hver enkelt student sin progresjon gjennom modulene.
eDU har utviklet et lite Canvas-emne der du kan lære hvordan sette krav og forhåndskrav innad i moduler, og ikke minst selv oppleve hvordan det fungerer:
Quizer
Flere korte quizer gjør den asynkrone undervisningen mer spennende, og får samtidig studentene til å tenke mer gjennom det de nettopp har lært.
Det er mulig å gjøre quizene obligatoriske (som et krav innad i en modul, se over), men med relativt lave krav til å bestå.
Slik får du alle studentene med, samtidig som det ikke oppleves som et hinder.
Lag gjerne hyppige tester for å sjekke studenters progresjon: Se hvem som faller fra, og hvem som ev. stanger i taket og trenger flere utfordringer.
Hverandrevurdering
I tillegg til quizer med automatiske tilbakemeldinger, kan du legge opp til mer avanserte refleksjonsoppgaver der studentene vurderer hverandres arbeid. Det er igjen en god måte å teste og øve opp studentenes refleksjonsnivå på. Studentene får en sentral rolle i hverandres læring, og alt foregår inne i Canvas.
Les mer om hverandrevurdering i Canvas.
Diskusjoner
Bruke diskusjoner aktivt
- Hvis underviser tar en aktiv rolle i begynnelsen av semesteret, kan det anspore studentene til mer aktivitet i diskusjonene.
- Underviser kan også legge opp til at studentene spør hverandre om praktiske/ faglige spørsmål, slik at ikke underviser må svare på likelydende spørsmål fra mange studenter.
- Underviser bør oppfordre studentene til å tillate varsling ved nye innlegg, for aktiv deltakelse. Alle kan enkelt gjøre dette inne i den aktuelle diskusjonen, ved å trykke Abonner.
Les mer om hvordan du oppretter diskusjoner.
Samskriving i Canvas
Både underviser og studentene selv kan opprette samskrivingsdokumenter direkte i Canvas. Det er da enkelt å legge til riktige personer til samskrivingen, og enkelt å finne dokumentet når det ligger inne i selve Canvas.
Mulig å opprette dokumenter i Excel, PowerPoint eller Word.
Les mer om hvordan du oppretter samarbeidsdokumenter inne i Canvas.
La studentene redigere sider
Som underviser kan du gi studentene tilgang til å redigere sider i Canvas.
Det kan brukes til:
- Samskriving
- Påmelding til f. eks. veiledning, ved at studentene skriver navnet sitt ved tidspunkt som passer best