en Meny close
Innholdexpand_more

Læringsdesign i Canvas

illustrasjon læringsdesign

Hvorfor fokusere på læringsdesign i Canvas?

En typisk felle er å tenke Canvas som et verktøy som tas i bruk etter at emnet er planlagt. I denne ressursen ønsker vi å vise hvordan du med noen få trekk kan ta i bruk Canvas fra start til slutt i emnet, hvor du betrakter Canvas som et lerret for hele emnet fra A til Å.

Læringsdesign i Canvas innebærer å strukturere innholdet slik at læringsaktiviteter, vurdering og læringsutbytte samsvarer med hverandre, og som integrerer bruken av tilgjengelige digitale verktøy.

En rapport fra NIFU (2022) viser tre hovedgevinster av bruk av digital teknologi i høyere utdanning: 

  • Mer studentaktiviserende undervisningsformer
  • Pedagogisk utvikling
  • Økt tilgjengelighet i høyere utdanning

Forutsetningen for oppnåelse av disse gevinstene er at bruken av digitale verktøy er en integrert del av et helhetlig lærings- og undervisningsdesign.

Hva kan du gjøre?

Et godt strukturert Canvas-emne med fokus på læringsdesign vil altså kunne skape større engasjement og aktivitet blant studentene, og dermed mer læring.

For eksempel kan du i Canvas legge opp til en gjennomført læringssti, ved bruk av moduler, som sørger for å få studentene gjennom alt læringsmateriale emnet tilbyr. Slik får studentene trent opp sin kompetanse og ferdigheter i henhold til emnet læringsutbyttebeskrivelser, som de til slutt blir testet på under eksamen.

Det er flere måter å aktivisere studentene på i Canvas - se egen side om dette.

Tips til struktur

Forside

Forsiden er det første studentene møter i Canvasemnet, og som så ofte med et førsteinntrykk, legger det føringene for studentenes oppfatning og tanker rundt emnet.

Bruk derfor tid på å lage en innbydende forside, som navigere studentene enkelt frem i emnet og sørger for at de har en positiv opplevelse med Canvas. 

På forsiden kan det ved semesterstart være naturlig å starte med en velkomsttekst. I tillegg bør følgende informasjon være lett tilgjengelig på forsiden:

  • Emnebeskrivelse, læringsmål og læringsutbytte 
  • Litteraturliste og informasjon om eksamen 
  • Kontaktinformasjon til emneansvarlig og lærere
  • Eventuelt annen informasjon du tenker bør være lett tilgjengelig for studentene
Bruk Moduler til å strukturere innhold

Det er mange filer og dokumenter som fylles i et Canvasemne. Unngå derfor at det blir en lang rekke av dokument, presentasjoner, bilder etc. under Filer, ved å bruke litt tid på en god innholdsstruktur. Dette er et grep som studentene vil sette stor pris på.

Canvas har en sentral funksjon som heter Moduler, som er glimrende å bruke til og "rydde" opp i i alt av innhold i Canvasrommet - dette uansett om du bruker moduler som forside eller ikke. Du kan lage så mange moduler som du måtte ønske og gi de navn ut i fra modulens innhold.

I Moduler er det også mulig å legge til forhåndskrav, og på den måte legge opp til en gjennomtenkt læringssti som studentene må følge. Slik kan du forsikre deg om at studentene følger det tenkte læringsløpet. Moduler kan også brukes til å skape aktivitet i emnet, ved å legge til for eksempel Diskusjoner og Quizer. Du kan lese mer om studentaktiviteter og læringsstier i Canvas her.

Emnemenyen

I Canvas har vi en emnemeny som ligger til venstre i Canvasrommet. Du velger selv hva som skal vises og ikke vises i denne menyen

Om du er usikker på hvilke funksjoner de ulike elementene har, finner du en oversikt over dette her.

Sørg for at det kun er elementer som brukes som er synlig for studentene. Slik forhindrer du unødvending støy og forvirring blant studentene. 

Bruk av bilder og video

Et Canvas-emne uten bilder eller andre multimedier kan fort bli litt kjedelig. Bruk derfor gjerne bilder og video til å gjøre emnet mer innbydenende og livlig. I tillegg til at det skaper et mer spennende emne, har det også en viktig læringseffekt. I følge Mayers 12 prinsipper, har bruk av en gjennomtenkt bruk av bilder og andre multimedier en positiv læringseffekt. 

Obs! Bruk av bilder og andre multimedier krever opphavsrett. Bruk derfor kun bilder du har opphavsrett til, enten ved at du eier de selv eller har fått tillatelse fra eier. 

Lik struktur på tvers av emner?

Det er ingen fasit på hvordan man bør strukturere innholdet i Canvas, men for studentene er det viktig at strukturen ikke er vidt forskjellig fra et emne til et annet. Er det kanskje mulig å samarbeide innad i fagmiljøene for å få en nokså lik struktur?

I så fall kan emner med ønsket struktur deles via Commons, slik at kolleger kan importere og bruke samme struktur for eksempel på samme studieprogram.

Ressurser