en Meny close

Videoressurser om kunstig intelligens i læring

bokser og teksten 'Hvordan lage oppgaver som tar hensyn til KI som verktøy'

Om FOUI-prosjektet: Kunstig intelligens i utdanning og læring

Desse nettseminara handlar om korleis vi kan bruke KI som læringsressurs. Dei er sett saman eit variert og spennande program med innlegg frå fagpersonar ved universitetsskolane og universitetet, og frå fylkeskommunen, i tillegg til innlegg både frå ein elev og frå lektorstudentar ved USN.

Universitetet i Søraust-Noreg har inngått universitetsskoleavtalar med sju vidaregåande skolar, desse er Lier, Drammen, Kongsberg, Notodden, Porsgrunn, Horten og Thor Heyerdahl og danna det vi kallar USN- universitetsskoleforum. 

Hausten 2023 starta forskarar ved USN i samarbeid med våre universitetsskolar eit FoUI-prosjekt om korleis vi kan ta KI i bruk i utdanning og læring og dei har funne mange gode eksempel som vi presenterer eit utval av her. Ved universitetet har vi også ei rekke fagfolk som er opptatt av korleis vi kan ta i bruk og vidareutvikle KI, og universitetet har fleire andre prosjekt som omhandlar dette temaet.  

Presentasjonsdag april 2024

Opptak fra presentasjonar 3. april 2024

Bolk 1: Hva gjør KI med kunnskapsarbeidet i videregående opplæring?

  • Kunnskapsarbeid i endring: Å snakke om digitalisering i skolen er en balansekunst v/ førsteamanuensis Toril Aagaard, USN (15 min)
  • Samtaleroboter: Elevperspektiv på bruk av samtaleroboter i skrivearbeidet v/ førsteamanuensis Agnete A. Bueie, USN (15 min)
  • Skriving er et tenkeverktøy! Muntlig vurdering som gjelder  v/lærer Nils Håkon Nordberg, Drammen vgs. (15min)
     

Bolk 2: Hvordan forholder elever og lærere seg til KI i videregående skole?

  • Elevstemmen: Å være elev i videregående med KI tilgjengelig  v/elev Jason Al-Saqqa, Hjalmar Johansen vgs. (15 min)
  • Hvordan lage oppgaver som tar hensyn til KI som verktøy?  v/lærer Hanne Gjuv og Lars Alex Sundøen, Notodden vgs. (15 min)
  • Arbeid med modelltekster og KI som samtalepartner v/ historie- og tysklærer Maren Stavland, Kongsberg vgs. (15 min)

Bolk 3: Hvordan kan skolens arbeid med tradisjonelle ferdigheter møte samfunnets utfordringer?

  • Kildekritikk i en KI-verden; Old school in a new age? Kildekritikk og multimodale uttrykk v/universitetslærer Hans Olav Oldrup Johnsen, USN (20 min)
  • Studentstemmene: Å utdanne seg til en skolehverdag med KI  v/lektorstudentene Tor Olsen Rødset og Nicklas Sæbø Hodneland (15 min)

Bolk 4: Hvordan tilrettelegge for gode KI-praksiser i videregående opplæring?

  • Om utviklingen av ChatVTFK, personvern og kontekstvinduer  v/ digitalrådgiver og lærer Tom Jarle Christiansen, Telemark fylkeskommune (15 min)
  • Hvordan bruke GPT til å lage unike oppgaver i Salg- og markedsføring v/ lærer Jonas Sørensen, Drammen vgs. (15 min)
  • Utvikling og bruk av egne KI-verktøy v/norsklærer Gaute Thøgersen, USN (15 min)

Webinardag november 2024

Opptak fra presentasjonar 15. november 2024

 

  1. Utdanningsdirektoratet og AI. Øystein Nilsen, avdelingsdirektør Utdanningsdirektoratet​ (15 min)

     
  2. Bruk av KI til planlegging av undervisning i naturfag for videregående skole. Ida Løver-Gårderhagen, Kongsberg vgs. (15 min)

     
  3. KI i kunst og håndverk: pedagogiske muligheter og etiske utfordringer. Magnus Stivi, USN (15 min)

     
  4. Studenters utforsking med Google Notebook LM. Liv Gardsjord Lofthus, USN (15 min)

     
  5. Copilot i norskundervisning på yrkesfag. Sissel Merete Andersen, Thor Heyerdahl vgs. (15 min)

     
  6. KI i engelskfaget: Chatboter som samtalepartnere. Meerita Kunna Segaran, USN (15 min)

     
  7. Curipod. Erik Hernes Berre, Curipod (15 min)