en Meny close

Om merittering

Her finner du informasjon om meritteringsordningen, målgruppe og de meritterte underviserne ved USN. Du finner også informasjon til ledere og lenker til ulike relevante ressurser om merittering hvis du vil vite mer.

gjess som flyr i v-formasjon mot høyre, med vingene OPP
Merittering
Merittering

Hva er en merittert underviser?

En merittert underviser er en som utpreger seg med sitt gjennomgående og tydelige søkelys på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet. Den meritterte underviseren kjennetegnes av innsats ut over det ordinære og jobber systematisk med videreutvikling av sin egen undervisning. Et annet kjennetegn er å ha en utforskende og vitenskapelig tilnærming i arbeidet med å planlegge, gjennomføre, vurdere, dokumentere og justere sin undervisningspraksis. Den meritterte underviseren kan dessuten reflektere over og begrunne sin undervisningspraksis ut fra relevant forskning og teori knyttet til høyere utdanning og eget fagfelt. Det handler med andre ord ikke bare om hva man gjør og hvordan man jobber, men i stor grad også om å få frem hvorfor man gjør det man gjør. Dessuten er merittering ikke begrenset til å dreie seg om egen undervisning. En merittert underviser er en lagspiller, en aktiv bidragsyter i fagmiljøets arbeid med å øke studiekvaliteten og en som formidler kompetanse og deler erfaringer med andre når det gjelder undervisningsarbeid.

Hvorfor merittering?

Meld. St. 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning fremhever at utdanningsvirksomhetens status i høyere utdanning skal øke, og at undervisningskompetanse skal vektlegges tyngre enn i dag, ikke bare ved ansettelse, men gjennom hele karrieren. Meritteringsordningen handler om å verdsette god undervisning og stimulere til økt undervisningsinnsats. Et sentralt omdreiningspunkt er nettopp studentenes læring. Intensjonen er også å belønne utviklings- og innovasjonsarbeid knyttet til undervisning og læring. Et systematisk arbeid med utdanningskvalitet kan bidra til at det etableres faglige fellesskap knyttet til undervisning. En status som merittert underviser er dermed både en anerkjennelse av undervisere med innsats ut over det ordinære og et tiltak for å fremme en felles kultur for læring. I Meld 16 (2016-2017) står det mer om merittering. Her er det også informasjon om SoTL (Scholarship of Teaching and Learning) som er grunnlaget for den norske meritteringsordningen.

Merittering ved USN

Fra høsten 2022 er det etablert en fast meritteringsordning ved USN.

I perioden 2019 – 2022 ble det gjennomført et pilotprosjekt knyttet til merittering. Du kan lese om gjennomføring, evaluering og erfaringer fra dette pilotprosjektet i de tre rapportene fra prosjektet.

Oppnår du status som merittert underviser ved USN, får du et varig lønnstillegg på 45 000. Fagmiljøet ditt får i tillegg et engangsbeløp på 30 000, som skal øremerkes utdanningsfaglige tiltak. Disse skal utvikles i samråd med deg.

Som merittert underviser blir du del av Pedagogisk akademi ved USN. Pedagogisk akademi skal være en inspirasjonsarena for de meritterte og fungere som en ressurs i arbeid med utdanningskvalitet på ulike nivåer. 

Hvem kan søke?

For å kunne søke om merittert status som merittert underviser gjelder følgende:

  • Du må være fast ansatt ved USN i minst 50 % stilling som universitetslektor, førstelektor, førsteamanuensis, dosent eller professor.
  • Du må ha minst fem års erfaring med undervisning i høyere utdanning (minst to av disse må være ved USN), i minst 50% stilling som universitetslektor, førstelektor, førsteamanuensis, dosent eller professor.
  • Du må ha dokumentert og godkjent utdanningsfaglig kompetanse.

Våre meritterte undervisere

 

2020

Per

Peer Sverre Andersen

Dosent ved Institutt for matematikk og naturfag.

To minutter med Peer

Hilde

Hilde Larsen Damsgaard

Dosent ved Institutt for pedagogikk.

To minutter med Hilde

Gerrit

Gerrit Muller

Professor ved Institutt for realfag og industrisystemer.

Jorn Klein

Jörn Klein

Professor ved Institutt for sykepleie og helsevitenskap.

Kjetil Nielsen

Kjetil Liestøl Nielsen

Førsteamanuensis ved Institutt for matematikk og naturfag.

To minutter med Kjetil

Nicolai Nyland

Nicolai Nyland

Førsteamanuensis ved Institutt for økonomi, markedsføring og jus

 

2021

Fride Lindstøl

Fride Lindstøl

Førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk

Jannike Bakke

Jannike Ohrem Bakke

Førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur

Birger Opstad

Birger Opstad

Førsteamanuensis ved USN Handelshøyskolen

2022

Jennifer Duggan

Jennifer Duggan

Førstelektor ved Institutt for språk og litteratur.

To minutter med Jennifer

Agnete Bueie

Agnete Bueie

Førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur.

To minutter med Agnete

Tony Burner

Tony Burner

Professor ved Institutt for språk og litteratur

Linn Hege

Linn Hege Førsund

Førsteamanuensis ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap

 

2023

Marit Bøe

Marit Bøe

Professor ved Institutt for pedagogikk.

To minutter med Marit

Olav Dæhli

Olav Dæhli

Førstelektor ved Institutt for teknologi, naturvitenskap og maritime fag.

To minutter med Olav

Elsa Kristiansen

Elsa Kristiansen

Professor ved Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap.

Erika Kvistad

Erika Kvistad

Førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur.

To minutter med Erika

Hilde Solli

Hilde Solli

Førstelektor ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap.

Kristin Tholin

Kristin Rydjord Tholin

Dosent ved Institutt for pedagogikk.

To minutter med Kristin

2024

Trine Ørbak

Trine Ørbæk

Professor ved Institutt for pedagogikk.

 

Anne-Line Bjerknes

Anne-Line Bjerknes

Førsteamanuensis ved Institutt for matematikk og naturfag.

To minutter med Anne-Line

Urd Vindenes

Urd Vindenes

Førsteamanuensis ved Institutt for språk og litteratur.

Ola Marius

Ola Marius Lysaker

Professor ved Institutt for prosess-, energi- og miljøteknologi.

To minutter med Ola Marius

2025

 Susan Gjerde

Susann Gjerde

Førsteamanuensis ved Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap

Jon Hovland Honerud

Jon Hovland Honerud

Førsteamanuensis ved Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap

Hontvedt

Magnus Hontvedt

Professor ved Institutt for pedagogikk

Karina_Bakkeløkken_Hjelmervik

Karina Bakkeløkken Hjelmervik

Professor ved Institutt for maritime operasjone

Ragnhild Laird Iversen

Ragnhild Laird Iversen

Førsteamanuensis ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag

Lund

Johan Ludvik Lund

Førstelektor ved Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving

audhild

Audhild Norendal

Førstelektor ved institutt for språk og litteratur

Informasjon til ledere

Som leder kan du støtte og oppmuntre ansatte som søker om status som merittert underviser nå, og ansatte som trenger å jobbe systematisk over tid for å komme kunne søke senere. Du kan også involvere allerede meritterte undervisere som mentorer for nye søkere, tematisere merittering i forbindelse med medarbeidersamtaler og samarbeide med meritterte undervisere om arbeid med utdanningskvalitet. Som leder er det viktig at du har kjennskap til meritteringsordningen ved USN. Du finner mye relevant informasjon om ordningen på denne nettsiden om merittering ved USN. 

Søkeren må legge ved en uttalelse fra den lederen som har personalansvar for vedkommende der det fremgår at lederen stiller seg bak at den ansatte søker om status som merittert underviser. 

Vi har laget en mal for hvordan et slikt bekreftelsesbrev kan utformes og anbefaler at du som leder bruker denne malen. 

Vil du vite mer?

Hvis du har spørsmål til meritteringsordningen ved USN, kan du ta kontakt med:

Hilde Larsen Damsgaard (faglig ansvarlig) eller Erika Kvistad (administrativt ansvarlig)

Du finner bl.a. tidsplan, kriterier og formelle krav i veileder for søkere. Her finner du også annen informasjon som kan være til hjelp i søknadsskrivingen.

Nyere forskning om meritteringsordningen i Norge finner du her: 

  • Aurvoll, C., Damsgaard, H. L., Enqvist-Jensen, C. & Fossland, T. (2024). Meritteringsordningen og universitets- og høgskolepedagogikk – hybride virksomheter i arbeid med utdanningskvalitet. I D. Husebø, L. Ferguson, O. R. Stalheim, I. C. Eriksen, R. Isaksen, A. Mavroudi og P. Wallin (Red.), Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge – fremvekst, grunnlagstenkning og «state of the art» (s. 413–435). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/cdf.225.ch19 vitenskapelig publikasjon License: CC-BY 4.0

 

  • Aurvoll, C., Damsgaard, H. L. & Enqvist-Jensen, C. (2023). Merittering i støpeskjeen - den norske meritteringsordningens utbredelse og betydning. Uniped46(3), 201-212. https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.6