Hva er en merittert underviser?
En merittert underviser er en som utpreger seg med sitt gjennomgående og tydelige søkelys på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet. Den meritterte underviseren kjennetegnes av innsats ut over det ordinære og jobber systematisk med videreutvikling av sin egen undervisning. Et annet kjennetegn er å ha en utforskende og vitenskapelig tilnærming i arbeidet med å planlegge, gjennomføre, vurdere, dokumentere og justere sin undervisningspraksis. Den meritterte underviseren kan dessuten reflektere over og begrunne sin undervisningspraksis ut fra relevant forskning og teori knyttet til høyere utdanning og eget fagfelt. Det handler med andre ord ikke bare om hva man gjør og hvordan man jobber, men i stor grad også om å få frem hvorfor man gjør det man gjør. Dessuten er merittering ikke begrenset til å dreie seg om egen undervisning. En merittert underviser er en lagspiller, en aktiv bidragsyter i fagmiljøets arbeid med å øke studiekvaliteten og en som formidler kompetanse og deler erfaringer med andre når det gjelder undervisningsarbeid.
Hvorfor merittering?
Meld. St. 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning fremhever at utdanningsvirksomhetens status i høyere utdanning skal øke, og at undervisningskompetanse skal vektlegges tyngre enn i dag, ikke bare ved ansettelse, men gjennom hele karrieren. Meritteringsordningen handler om å verdsette god undervisning og stimulere til økt undervisningsinnsats. Et sentralt omdreiningspunkt er nettopp studentenes læring. Intensjonen er også å belønne utviklings- og innovasjonsarbeid knyttet til undervisning og læring. Et systematisk arbeid med utdanningskvalitet kan bidra til at det etableres faglige fellesskap knyttet til undervisning. En status som merittert underviser er dermed både en anerkjennelse av undervisere med innsats ut over det ordinære og et tiltak for å fremme en felles kultur for læring. I Meld 16 (2016-2017) står det mer om merittering. Her er det også informasjon om SoTL (Scholarship of Teaching and Learning) som er grunnlaget for den norske meritteringsordningen.
Merittering ved USN
Fra høsten 2022 er det etablert en fast meritteringsordning ved USN.
I perioden 2019 – 2022 ble det gjennomført et pilotprosjekt knyttet til merittering. Du kan lese om gjennomføring, evaluering og erfaringer fra dette pilotprosjektet i de tre rapportene fra prosjektet.
- Rapport 1 Merittering på USN 2019–2020
- Rapport 2 Merittering på USN 2020–2021
- Rapport 3 Meritteringsordningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. Sluttevaluering av pilotprosjekt om merittering (2019-2022)
Oppnår du status som merittert underviser ved USN, får du et varig lønnstillegg på 45 000. Fagmiljøet ditt får i tillegg et engangsbeløp på 30 000, som skal øremerkes utdanningsfaglige tiltak. Disse skal utvikles i samråd med deg.
Som merittert underviser blir du del av Pedagogisk akademi ved USN. Pedagogisk akademi skal være en inspirasjonsarena for de meritterte og fungere som en ressurs i arbeid med utdanningskvalitet på ulike nivåer.
Hvem kan søke?
For å kunne søke om merittert status som merittert underviser gjelder følgende:
- Du må være fast ansatt ved USN i minst 50 % stilling som universitetslektor, førstelektor, førsteamanuensis, dosent eller professor.
- Du må ha minst fem års erfaring med undervisning i høyere utdanning (minst to av disse må være ved USN), i minst 50% stilling som universitetslektor, førstelektor, førsteamanuensis, dosent eller professor.
- Du må ha dokumentert og godkjent utdanningsfaglig kompetanse.
Våre meritterte undervisere
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Jon Hovland Honerud
Førsteamanuensis ved Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap
Informasjon til ledere
Som leder kan du støtte og oppmuntre ansatte som søker om status som merittert underviser nå, og ansatte som trenger å jobbe systematisk over tid for å komme kunne søke senere. Du kan også involvere allerede meritterte undervisere som mentorer for nye søkere, tematisere merittering i forbindelse med medarbeidersamtaler og samarbeide med meritterte undervisere om arbeid med utdanningskvalitet. Som leder er det viktig at du har kjennskap til meritteringsordningen ved USN. Du finner mye relevant informasjon om ordningen på denne nettsiden om merittering ved USN.
Søkeren må legge ved en uttalelse fra den lederen som har personalansvar for vedkommende der det fremgår at lederen stiller seg bak at den ansatte søker om status som merittert underviser.
Vi har laget en mal for hvordan et slikt bekreftelsesbrev kan utformes og anbefaler at du som leder bruker denne malen.
Vil du vite mer?
Hvis du har spørsmål til meritteringsordningen ved USN, kan du ta kontakt med:
Hilde Larsen Damsgaard (faglig ansvarlig) eller Erika Kvistad (administrativt ansvarlig)
Du finner bl.a. tidsplan, kriterier og formelle krav i veileder for søkere. Her finner du også annen informasjon som kan være til hjelp i søknadsskrivingen.
Nyere forskning om meritteringsordningen i Norge finner du her:
- Aurvoll, C., Damsgaard, H. L., Enqvist-Jensen, C. & Fossland, T. (2024). Meritteringsordningen og universitets- og høgskolepedagogikk – hybride virksomheter i arbeid med utdanningskvalitet. I D. Husebø, L. Ferguson, O. R. Stalheim, I. C. Eriksen, R. Isaksen, A. Mavroudi og P. Wallin (Red.), Det universitets- og høgskolepedagogiske vitenskapsområdet i Norge – fremvekst, grunnlagstenkning og «state of the art» (s. 413–435). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/cdf.225.ch19 vitenskapelig publikasjon License: CC-BY 4.0
- Aurvoll, C., Damsgaard, H. L. & Enqvist-Jensen, C. (2023). Merittering i støpeskjeen - den norske meritteringsordningens utbredelse og betydning. Uniped, 46(3), 201-212. https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.6