Gå til Oppgaver i emnemenyen, trykk + Oppgave til høyre.
Da får du mange valg:
- Oppgavenavn:
Påkrevd felt - Beskrivelse:
Dette feltet kan stå tomt, men åpner for å skrive utfyllende om oppgaven, med mulighet for å lenke til filer, videoer, ha innbakte (embedded) videoer og alt annet som tekst-editoren tillater. - Poeng: Bør som oftest stå tomt.
- Oppgavegruppe:
Oppgaver (forhåndsvalgt)
Har du mange oppgaver, går det an å dele inn i oppgavegrupper, slik at oppgavene blir mer oversiktlig presentert. - Vis karakter som:
Mest aktuelt er Godkjent/ikke godkjent.
Bokstavkarakterer er mest aktuelt for eksamen, og Canvas skal ikke brukes til eksamen.- "Denne oppgaven skal ikke medregnes mot sluttkarakteren": De færreste bruker Canvas til å beregne sluttkarakter, så dette har sjeldent relevans. La den gjerne stå tom.
- Innleveringstype:
Som oftest Online.- Deretter enten "innlegging av tekst" hvis studentene skal skrive oppgaven i Canvas, eller (oftest)
- "Filopplastninger".
Da er det mulig å begrense filtyper, f. eks. til word og pdf. Husk å skrive tillate filtyper etter hverandre, kun adskilt med komma (doc,docx,pdf). - "Filopplastninger" egner seg også til innlevering av medieinnhold, da det er enkelt å hente ut lenke til medieinnholdet fra Panopto. Denne lenken kan limes inn i et dokument som lastes opp, f. eks. sammen med et refleksjonsnotat.
- Innleveringsforsøk:
Bestem om studentene skal kunne levere ubegrenset fram til fristen (anbefales), eller om de får et begrenset antall innleveringsforsøk, og i så fall hvor mange. - Gjennomgang av plagiering:
Du bør alltid sende oppgavene til plagiatkontroll (velg Ourginal, nytt navn på Urkund). Det bør være gode grunner til ikke å gjøre dette. Husk at selv om du ikke sjekker rapportene, vil innsending til plagiatkontroll gjøre at innleveringene legges i Ourginals database, slik at senere oppgaver kan sjekkes mot disse.- Velg om plagiatkontrollen skal være anonym.
Du bør absolutt ikke velge ikke å lagre innleverte dokumenter i Ourginal. - Vis rapport til studentene? Aldri. Studentene skal ikke se sin egen rapport før det eventuelt opprettes fuskesak.
- Velg om plagiatkontrollen skal være anonym.
- Gruppeoppgave:
Du kan la oppgaven være en gruppeoppgave.
Hvis ja, se Gruppeoppgave - Hverandrevurdering:
Du kan la studentene vurdere hverandres arbeid.
Hvis ja, se Hverandrevurdering - Anonym karaktersetting:
Det er mulig å la studentenes innlevering være anonyme.- OBS! Det er mulig å finne navn på forfatter når man laster ned innleveringer og ser i dokumentdetaljene.
Dette er nokså enkelt i docx, og mulig også i pdf.
Ta med dette i beregningen hvorvidt du skal velge anonym karaktersetting eller ikke. - Husk også å be studentene ikke å nevne eget navn i filnavnet (unngå "Oblig sykepleie for Hans Hansen"), da filnavn kan være synlig.
- OBS! Det er mulig å finne navn på forfatter når man laster ned innleveringer og ser i dokumentdetaljene.
- Tilordne:
Dette er et viktig punkt:- Her bestemmer du hvem av studentene oppgaven gjelder. Som standard er Alle valgt. Hvis oppgaven kun gjelder seksjoner eller enkeltstudenter, skriv inn navn på disse, så kommer valgene opp og du kan trykke på dem.
- Forfall: Dette er tidspunktet studentene vil se som frist for innlevering. Hvis feltet står tomt, vil ikke studentene se hva fristen er.
- Tilgjengelig fra: Fra dette tidspunktet er det mulig å levere oppgaven. Hvis feltet står tomt, kan studentene levere fra oppgaven er publisert.
- Tilgjengelig inntil: Etter dette tidspunktet er det ikke mulig å levere. Hvis feltet står tomt, kan studentene levere oppgaven helt til semesterets slutt. Det bør være samme tidspunkt for Tilgjengelig inntil og Forfall.
- +Legg til: Utsatt innlevering? Hvis enkelte studenter skal få en ny frist, skal du lage en ny tilordning, ved å trykke på +Legg til. Da skriver du navn(ene) som skal ha utsatt innlevering, og legger inn ny frist. Velg da helst samme tidspunkt for Forfall og Tilgjengelig inntil. Tilgjengelig fra kan stå tomt.
Nederst kan du velge å trykke Lagre og publiser hvis oppgaven er helt ferdig, eller Lagre og så publisere oppgaven senere.
Du kommer nå til en oversikt for oppgaven du nettopp har laget.
Her kan du velge å opprette en vurderingsveiledning til bruk når du og ev. studentene skal vurdere oppgavene.
Se vurderingsveiledning.
Husk å publisere!