Verktøyet Nye analyser er tilgjengelig inne i alle Canvas-emner.
Enten via høyremenyen på Hjem-siden, eller i emnemenyen (med mindre du har fjernet den).

Hvordan kan jeg få oversikt over hele studentgruppens aktivitet i emnet?
Gå til Nye Analyser og fanen ‘Ukentlig emneaktivitet’.

Du finner visninger og aktivitet i de to grafene.
Under finner du en oversikt over innholdet i emnet; hvor mange studenter som har sett innholdet; hvor mange visninger totalt; hvordan studenter ev. har interagert med innholdet (deltakelser).
Du kan sortere oversikten slik du ønsker.
Hvordan kan jeg få oversikt over enkeltstudenters aktivitet i emnet?
Gå til Nye Analyser og fanen ‘Studenter.
Trykk på studenten du vil se aktiviteten til.
I fanen 'Ukentlig nettaktivitet' ser du studentens sidevisninger og aktivitet gjennom semesteret.
I fanen 'Emnevurdering' ser du studentens innleveringer i emnet.
Du får mer informasjon om dette via Vurderinger i emnemenyen, men her er dataene sortert på den enkelte student.
Kan jeg se hvor mange som har sett en spesifikk del av emnet?
Ja, dette er mulig.
Gå til Nye Analyser og fanen ‘Ukentlig nettaktivitet’.

Se oversikten over 'Ressurser' under for å se samtlige ressurser i emnet, og se Studenter-kolonnen for å se hvor mange som har sett ressursen (og Sidevisninger-kolonnen for totalt antall sidevisninger).
Hvis ikke alle studentene har sett en spesifikk side, får du ikke her se hvem som ikke har sett den.
Kan jeg se om en student har sett en spesifikk del av emnet?
Ja, dette er mulig.
Gå til Nye Analyser og fanen ‘Ukentlig nettaktivitet’.
Legg til studenten i «scopet» øverst.
Se ‘Ressurser’ under grafene for en oversikt over hvilke deler av emnet studenten har besøkt i løpet av semesteret.
Hvordan får jeg best oversikt over studentenes fremdrift i emnet?
Vi anbefaler bruk av Moduler i Canvas.
Med moduler kan du enkelt legge inn såkalte krav (sjekkpunkt) for alle elementene i modulene.
Da kan du via knappen ‘Vis fremdrift’ fra moduloversikten se hvor langt hver enkelt student har kommet i emnet.
Dette kan kombineres med å «låse» moduler slik at studenter må fullføre en modul for de kan åpne den neste (Forhåndskrav).
Men kan også brukes alene, for å vise både studenten selv og lærer hvordan fremdriften er.
